이용자의 새로운 라이프스타일을 창조하고 자아의 정체성과 문화적 교류의 장소인 디자인호텔은 이용자의 참여와 경험을 화두로 하는 인터랙션디자인을 연결시켰다. 이 연구에서는 디자인호텔과 인터랙션디자인의 관계성에 대하여 논의하고 그 표현방법에 있어서의 차이점을 비교, 분석하고자 하는 데 핵심이 있다. 연구결과 디자인호텔은 인터랙션디자인의 정보제공의 속성, 유희의 속성, 나래이티브의 속성, 개인화의 속성, 사회적 교류의 속성과 밀접한 관계를 가지며 이의 표현 방법으로 비물질의 디지털미디어, 낮설음의 병치, 구조의 변이, 가치관의 대입, 혼성의 차용 등을 주로 이용한다는 결론을 얻어내었다. 또한 위의 속성들이 공간 안에 단편적으로 적용되는 것이 아니라 하나의 주제 속에 네트워크로 연결되어 지배와 피지배의 관계로 연결되어 있음을 알 수 있었다. 디지털기술의 확산으로 디자인호텔에서의 인터랙션디자인의 영역은 더욱 확장 될 것이며 그 역할과 중요성이 증대될 것으로 예측된다. 따라서 무분별한 콘텐츠의 차용을 지양하고 타 학문 간의 유기적 관계 연구를 통해 디자인호텔의 다양한 콘텐츠 개발을 제시하는 연구가 지속되어야 할 것으로 보인다.The design hotel where new life styles of users were created and the exchange of one's identity and the culture was executed was employed the interaction design which considered the attendance and experience of users as the important motives. This study is to discuss on the relationship between the design hotel and interaction design, and to compare and analyze the differences in the expression methods of them. It was concluded that the design hotel had a close relation with the properties of information supply, amusements, narrative, personalization, and social exchange in the interaction design, and it mainly used the digital media of non-material, the juxtaposition of strangeness, the change of structure, substitution of values, appropriation of hybrid as a means of its expression. In addition, it was revealed that the properties above did not simply apply to an open space but were connected as a dominant-subordinate relationship into one subject. It is expected that the field of interaction design in the design hotel will be expanded due to the spread of digital technology and its role and importance will be increased. Therefore, it is thought that the study to provide the development of a variety of contents of design hotel should be kept through the study of organic relation between different subjects, avoiding the indiscriminate use of the contents.