『호수경』은 한대(漢代)의 백학(白鶴)이 쓴 것으로 전해지는 풍수경전(風水經典)으로 한국에는 거의 알려져 있지 않다. 저자인 백학은 청오자(靑烏子)처럼 그 인물에 대한 고증이 명확하지 않다. 한대의 백학이 지었다는 판본이 『지리통일전서(地理統一全書)』에 있는데, 이 책은 1628년에 출간되었다. 편자는 여상두(余象斗)로 알려져 있는데 그는 복건성 건양현 사람으로 주자(朱子)와 동향이다.
현재 『호수경』이 주목받는 이유는 그 내용과 형식에서 『청오경』및『장서』와 깊은 연관성을 보이고 있기 때문이다. 『청오경』ㆍ『장서』ㆍ『호수경』의 관계는 앞으로 체계적인 연구가 필요한 분야이다. 혹자는 『장서』에서 인용한 경전의 내용이 『청오경』이 아니라 『호수경』일 가능성이 높다고 주장하기도 한다.
『호수경』이 풍수지리 연구에서 관심을 끄는 또 다른 이유는 이기론과 관련된 내용 때문이다. 『호수경』에서는 형기론에 대한 언급과 함께 자침(磁針)에 대한 설명 및 득수(得水)와 파구(破口)에 대해서도 언급하고 있는데, 그것은 이기론의 주요 내용과도 직결되는 부분이다. 『호수경』은 형세(形勢)와 이기(理氣)가 모두 중요하다는 관점을 보여주고 있다. 따라서 『호수경』에 대한 연구를 통해 이기론을 보다 분명하게 이해할 수 있음을 의미한다.
송대(宋代)의 문헌에는 『호수경』에 대한 언급은 물론 이에 대한 주석본이 있었음이 분명하게 기록되어 있다. 그러므로 『호수경』은 송대 이전에 만들어진 문헌일 가능성이 높다.
『호수경』의 판본은 『지리참찬현기선파집(地理參贊玄機仙婆集)』ㆍ『지리통일전서(地理統一全書)』ㆍ『역대지리정의비서이십사종』ㆍ『형가이십종』에 수록된 4종류가 전해지고 있다.
『조선왕조실록』의 세종조 기록에도 『호수경(狐首經)』에 관한 내용이 실려있다. 이것은 『호수경(狐首經)』이 조선 초기에 대표적으로 통용되던 지리서였음을 의미한다. 『호수경』에 대한 연구는 풍수지리 이론에 대한 심도 깊은 이해는 물론 풍수지리학사나 나반연구를 위해서도 반드시 필요한 것임을 의미한다.Hushoujing(狐首經) is Fengshui documents traditionally known to be written by Baihe(白鶴) of Han(漢) dynasty, which is hardly known in Korea. Baihe, the author, like Qingwuzi(靑烏子) has no evident personal background in history.
There is a copy known to be written by Baihe of Han dynasty included in Dilitongyiquanshu(地理統一全書), which was published in 1628. The editor is known as Yuxiangtou(余象斗) from Fujiansheng(福建省) Jianyangxian(建陽縣) the same home town as Zhuxi(朱熹)'s.
In contents and system, Hushoujing has the deep(profound) relationships between Qingwujing(靑烏經) and Zangshu(葬書), which attracts attention nowadays. Studying the relationships between Qingwujing, Zangshu and Hushoujing is the realm which requires systematic approach.
Another reason for Hushoujing's attraction in Fengshui research lies in the contents related with Liqilun(理氣論). Mentioning Xingqilun(形氣論), Hushoujing also includes the explanation of Chinese compass needle, Deshui(得水) and Pokou(破口), and it is directly connected with the main theme of Liqilun.
Hushoujing reveals a view point that both Xingqi(形氣) and Liqi(理氣) are important. Accordingly this means that we can understand Liqilun more clearly through studying Hushoujing. It is clearly recorded in the documents of Song(宋) dynasty that there was odd notes documents of Hushoujing as well as mentioning it. Therefore it is very likely that Hushoujing had been written before Song dynasty.
Being contained in Huxianshengyinyangbeiyong(胡先生陰陽備用), Dilicanzanxuanjixianpoji(地理參贊玄機仙婆集), Dilitongyiquanshu, Lidaidilizhengyimishuershisizhong(歷代地理正義秘書二十四種), Xingjiaershizhong(形家二十種), 5 kinds of Hushoujing‘s copies are descended.
The contents of Hushoujing are also introduced in documents of sejong period in The Annals of the Choson Dynasty. This means that Hushoujing is the geographical books prevailed representatively in early years of Choson Dynasty and studying Hushoujing is indispensible to studying Fengshui history or Chinese compass(羅盤) as well as deep understanding of Fengshui theory.