한국 체육철학은 이론적 영역, 실천적 영역 모두에서 시련을 겪고 있다. 체육철학의 주제적, 방법론적 정체가 뚜렷하지 않다는 목소리와 체육철학의 영역 및 역할을 축소하고자 하는 움직임이 나타나고 있다. 한국 체육철학 연구에 대한 종합적 조망과 반성이 요구되고 있는 것이다. 한국에서의 체육철학 연구는 1988년 서울올림픽 스포츠과학 학술대회를 계기로 형성된 한국 체육학의 분화 과정에서 기반을 마련하였다. 한국의 체육철학 연구는 1992년 한국체육철학회의 발족과 함께 성장을 가속하였다. 그 후 2007년까지 『한국체육학회지』와 『한국체육철학회지』에 게재된 논문 수를 대략 추산하면 400편이 넘는데, 이는 연 평균 25편 남짓이 된다. 그러나 양적 팽창이 질적 성숙은 이어진 것은 아니다. 본 연구는 질적 성숙의 부족을 살피기 위하여 기존의 연구 논의를 네 가지 주제로 유목화 하여 성과 및 과제를 분석하였다: 존재론적 연구, 가치론적 연구, 인식론적 연구, 최근의 새로운 주제들. 대부분의 논의는 거의 유사한 성격으로 보인다. 즉, 연구자의 주장을 담고 있지만, 그러한 주장이 정당하게 성립할 수 있는 논리적 근거를 명확하게 드러내지 못하고 있다. 철학 연구는 기본적으로 개념(정의), 존재(인간, 신체), 인식(지식, 학문), 가치(윤리, 미) 등에 관하여 입장을 밝히는 것에서 벗어날 수 없다. 그러나 다수의 연구 사례들이 기본적인 입장, 개념을 제시하지 않음으로써 근본적 논의를 어렵게 한다. 즉 개인적 언설은 무성하되 체계적 논의는 부족하다. 이 같은 양상은 철학의 본령이 토대에 관한 반성이라는 2차적 관심을 간과하고 개인의 주장을 피력하고자 하는 1차적 관심에 제한되어 있기 때문으로 보인다.The philosophical study on physical education and sport have been growing steadily from 1990s in Korea. The number of articles are over 400 published in The Korean Journal of Physical Education(KAHPERD), Journal of Korean Philosophic Society for Sport and Dance(KPSSD) from 1990s till 2007. But the growing of number is not means substantial development of philosophical study on physical education and sport. Recently, the philosophic inquiry of physical education and sport in Korea run into criticisms; 1) philosophical texts on physical education and sports are not clear on the context of topic and methodology, 2) philosophy of physical education and sport should be integrated with history of physical education and sport. The criticisms come from the weakness of philosophical basis that applied to many articles. Many articles are not enough to show author's basic viewpoint clearly about being(human, body etc), knowing(knowing that, or knowing how, etc) , and value(ethic, moral, beauty etc). In other words, the assertions in that articles are closer to personal idea rather than logical argument, because that articles have not serious consideration on the philosophic attitude and the basic problems within philosophy in general. The philosophical study on physical education and sport in Korea needed to rethinking what is the philosophical issue, and how we can solve the philosophical issues philosophically.