본 연구는 청소년이 상호작용하는 부모, 교사, 또래와의 인간관계와 스트레스, 우울, 자살생각 간의 구조적 관계를 탐색하고, 이러한 관계 구조가 성별 및 중·고등학생 집단에 따라 어떠한 차이를 나타내는지 다중집단분석을 통하여 검토하고자 하였다. 연구 결과, 첫째, 부모, 또래와의 부정적인 인간관계는 스트레스와 우울, 자살생각에 각각 유의한 영향을 주었다. 또한 스트레스는 우울에, 우울은 자살생각에 유의한 영향을 주었으며, 스트레스는 우울을 매개로 자살생각에 유의한 영향을 주었다. 둘째, 성별에 따라 집단 간 차이를 분석한 결과, 남학생의 경우 교사와의 부정적 관계가 스트레스와 자살생각에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 여학생의 경우 부모와의 부정적 관계가 스트레스, 자살생각에, 또래 관계는 우울과 자살생각에, 스트레스는 우울에, 우울은 자살생각에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 그리고 중?고등학생에 따라 집단 간 차이를 분석한 결과, 중학생의 경우 부모와의 부정적 관계가 스트레스에, 또래관계가 우울에 유의한 영향을 미치며, 고등학생의 경우 부모, 또래와의 부정적 관계가 자살생각에, 우울이 자살생각에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 이론적 함의를 논하고, 연구의 한계 및 향후 연구방향을 제시하였다.This study attempted to research the structural relationship among relations with parents and peers adolescents recognize, stress, depression and suicidal ideation and to review what differences does the relationship structure show according to genders and groups of middle school and high school, that is moderating effects among groups by multi-group analysis. As a result of research, first, negative relations with parents and peers adolescents recognize had a significant relationship with stress, depression and suicidal ideation. Stress had a significant influence on depression, and depression had a significant effect on suicidal ideation. Second, in the result of analyzing the difference between groups of gender, while negative relation with a teacher in boy students showed a significant effect on stress and suicidal ideation, in case of girl students, negative relation between parents and offspring had a decisive effect on stress and suicidal ideation, and negative peer relation had a decisive effect on depression and suicidal ideation. In the result of analyzing the difference between school levels, negative relation between parents and offspring in middle schools had a significant difference in stress, and negative peer relation presented a significant difference in depression. For high school students, negative relations with parents-offspring and peer had a significant difference in suicidal ideation, and depression presented a significant difference in suicidal ideation. Based on these research results, theoretical implication was discussed and the limit of this study and the way next research goes were showed.