이 연구는 초임 특수교사로서 학생들에게 수학을 가르칠 때 어떤 어려움을 갖게 되는지 조사하고, 이를 바탕으로 직전 교육의 문제점을 탐색하여 효과적인 장애학생의 수학교육의 방향을 제시하고자 하였다. 서울, 경기, 충청권의 특수학급 교사 중 교직 경력이 2년 이하인 초등교사와 중등교사 8명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하고, 전사한 후 코딩 과정을 거쳐 내용 분석을 하였다. 연구 결과, 수학수업을 하면서 교사들이 겪는 어려움으로는 첫째, 수업준비 과정에서 겪는 어려움은 학생의 현행 수준 평가, 수학과 교육에 대한 전문성 부족, 연간 교육계획 수립과 개별화 교육목표 설정의 어려움을 들었다. 둘째, 수업 중에 겪는 어려움은 교수ㆍ학습방법 및 수업전략에 대한 지식 부족, 수준별 수업 및 수업 중 시간 안배의 어려움, 학습자료 및 준비 시간 부족을 들고 있었다. 마지막으로 수업 평가에서는 개인차가 큰 학생들의 객관적인 수학과 성취도 평가 도구의 부재와 결과 해석에 어려움을 들었다. 그리고 보다 나은 수학과 수업을 위해 대학교육 및 현직연수 실시가 개선되어야 한다고 인식하고 있었는데, 첫째, 직전교육의 대학교육에서의 수학과 교육의 문제점을 개선하기 위해 대학의 수학과 교육의 변화와 교사자격 기준 강화가 필요하고, 둘째, 교사의 전문성 강화를 위한 현직연수는 사례를 중심으로 문제해결식 워크샾 형태의 직무연수와 일반교사와 특수학급 교사의 협력을 강조하였다.This study on special education training for new teachers is two fold. One aspects to address difficulties in teaching mathematics to special need students. The other explores the problems in training new special education teachers ‘how to’implement effective teaching strategies for mathematics in the special needs classroom. The subjects were 8 special education teachers (4 elementary and 4 secondary) who have been working for less than two years, and the methodology was focus group interview. The contents of interview were transcribed, coded, and then analyzed. The difficulties in mathematics lesson were as follows: 1) At the lesson planning step, special education teachers presented the trouble in students’current level evaluation, the lack of expertise in mathematics education, and the difficulties in setting annual planning and objectives for individualized education. 2) At the lesson implementing step, special education teachers posed the lack of knowledge in teaching, learning, and teaching strategies, the difficulties in level-based lesson and time allotment, the shortage of educational materials, and the insufficient time to prepare educational materials and teaching tools. 3) At the lesson evaluating step, special education teachers had difficulty in objectively evaluating students’mathematics achievement because of the large individual differences.
For the better mathematics lesson, the subjects wanted to ameliorate both the pre- and in-service training. First, to enhance the pre-service mathematics education for children with disabilities, there should be change in the curriculum of pre-service training in the university. Also, special education teachers proposed that the procedure of teacher qualification be strengthened. Second, the subjects recommended in-service training which were based on real case and problem-solving scenarios. They suggested the collaboration of special education teachers with regular teachers as well.