다수의 대중은 외국에 대한 정보를 얻기 위하여 매스미
디어에 의존하며 그 결과 미디어는 다른 국가를 평가하
는데 중요한 역할을 하게 된다. 구어적 커뮤니케이션과
같이 시각이미지 또한 프레이밍(framing)되어 대상과 사
회적 이슈에 대한 해석과 평가에 영향을 미친다. 이에
본 논문은 시각이미지를 통한 한국의 국가이미지 연구
의 네 번째 과정으로 시각 프레이밍 된 이미지가 기존
에 형성된 인지를 활성화시켜 대상을 평가하는 태도에
영향을 미치는지를 연구하고자 한다. 선행연구에서 수집
한 시각이미지를 바탕으로 형용사 어휘를 추출한 후 이
미지 평가를 위한 측정 항목을 도출하고 일본인을 대상
으로 설문 분석 방식으로 진행하였다. 직접적인 경험을
통해 형성될 가능성이 높은 문화 분야와 한국인에 대한
이미지 평가는 태도 변화가 적은 것으로 나타났으나 경
제, 스포츠 분야에는 두드러진 변화가 나타나고 있다.
특히 스포츠 분야와 같이 현장성과 사실성의 비중이 높
은 시각이미지가 태도변화에 영향을 주는 것으로 보인
다. 이는 언론을 통해 제공된 시각정보가 사실에 입각하
여 신뢰할 수 있다는 인식에서 비롯된 반응으로 언론에
보도되는 시각이미지가 대상을 평가하는 태도변화에 유
용한 수단이 될 수 있음을 시사하고 있다.Many of the public to obtain information about a
foreign country depends on the mass media and
evaluate the results of other media will play an
important role. Spoken communication and visual
images, as is also the target and the framing of
social issues affect the interpretation and evaluation.
In this paper, through the visual image of Korea's
national image as a fourth process of framing a
visual image formed on the existing target to assess
whether the activating influence the attitudes were
analyzed. Collected in the previous study, based on
visual images extracted adjectives to derive metrics
for evaluation of the image and to target the
Japanese survey analysis was conducted in a way.
Formed through direct experience with the Korean
cultural sector are likely to evaluate the image was
shown to be less a change of attitude economy, a
noticeable change in the field of sports are
appearing. In fact, such as sports fields, especially
the scene and a high proportion of visual images to
affect change in the attitude seems to be. This is
provided through the media on the basis of visual
information that is reliable, stems from the
perception of the press in response to a visual
image of the target to assess the change in attitude
can be a useful tool in the world.