본 연구는 어린이들이 표제음악을 듣고 생성하는 음악적 이미지와 음악에 대한 이해를 알아보기 위하여 어린이들에게 4곡의 표제음악을 감상한 후 그림을 그리고 그림을 설명하도록 하였다. 그림을 분석한 결과 어린이들은 음악에 대한 이해와 느낌을 비슷한 색, 선, 주제를 사용하여 시각적 상징으로 표현 하였으며 연령이 높아질수록 추상적 표현(선, 도형, 상징)에서 형태적 표현(이미지, 이야기가 포함된 그림)으로 제시하였다. 설명을 분석해보면 음악과 음악특성에 관한 묘사, 관련적 설명, 감정적 설명의 3가지 형태로 분류되었다. 어린이들은 감정이나 감각적 묘사를 통해 음악으로 이야기를 만들었고 연령이 높아질수록 음악 안에서 지각된 주요한 요소들을 연결하여 음악의 특성에 대해 창의적으로 상징 표현을 하였다. 4곡의 표제음악의 음악적 요소 중 리듬패턴, 짜임새, 악기와 조성이 생성하는 음악적 이미지가 어린이들의 공통적인 상징적 표현에 영향을 주었다. 어린이들의 상징적 표현은 표제음악의 관련적인 의미에 대한 이해를 보여주었으며 정서적 경험, 상상, 음악적 지식을 포함하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 어린이들의 그림을 음악감상수업에 적용하는 방안을 모색해보았다.This study is designed to have the children to draw pictures and describe the pictures for analyzing the relationship of symbolic expression with the musical image evoked by program music. As a result of analyzing the drawing, children displayed the understanding and feeling on music in abstract symbols (line, drawing and symbol) and pictorial symbols (pictures including image and story) and the similar color, line,
and theme are used to express in visual image. Analyzing the description, it is classified in four types in description of music and musical characteristics, referential description, emotional description and thinking and judgement on music. From the musical elements of the 4 piece of program music, rhythm pattern, texture, instrument and mode evoke musical image for children and it is symbolically expressed by linked to feeling, imagination and personal experience of each student. This study found general developmental trends in children's symbolic expression: younger students make stories with the music through emotion or sensitive description, whereas older students link the key elements perceived in music to represent the characteristics of music in creative ways. Children's symbolic representations displayed their understanding of referential meanings in program music and related to emotional experience, level of focused attention, and musical knowledge