이 연구는 멀티 플랫폼 이용 환경에 적합한 콘텐츠 포맷의 유형을 정리하고 TV비즈니스에 적용이 가능한 포맷 개발 방안을 제시하고자 했다. 이론적 논의를 통해 멀티 플랫폼 콘텐츠 포맷을 크게 기존 콘텐츠를 플랫폼의 특성에 맞도록 만드는 ‘재목적화’와 콘텐츠에 상호작용성을 구현하기 위한 ‘콘텐츠 혁신’으로 구분했다. 그리고 멀티 플랫폼 콘텐츠 포맷과 밀접한 관련성이 있는 ‘인터페이스’와 ‘스토리텔링’을 기준으로 멀티 플랫폼 콘텐츠 포맷의 유형을 네 가지로 분류했다. 이러한 네 가지 유형을 근거로 국내 TV사업자의 멀티 플랫폼 콘텐츠 포맷에 대한 개발 사례를 분석한 결과, ‘상호작용 드라마 및 영화’, 멀티 플랫폼에 적합한 방식으로의 ‘콘텐츠 재가공’, TV 시청과 소셜 네트워크 간의 연계를 구축하기 위한 ‘교류형 콘텐츠’, 그리고 이용자의 선택 가능성을 높여주기 위한 ‘애플리케이션 콘텐츠’가 주를 이루었다. 그러나 아직까지 콘텐츠 기획과 제작 단계부터 멀티 플랫폼 이용을 고려하거나 기존과 다른 방식의 콘텐츠 포맷을 개발하는 데 소극적임을 알 수 있었다. 마지막으로, 해외 개발 사례에 근거하여 국내 TV에 적용할 수 있는 멀티 플랫폼 포맷 유형으로 ‘게임형 콘텐츠’, ‘상호작용 스토리텔링 콘텐츠’, ‘체험형 콘텐츠’, ‘교류형 콘텐츠’, ‘융합형 콘텐츠’를 제시했다.This study tries to classify content formats into typology and to suggest a plan for developing content formats adequate to television business in multi-platform use environment. This paper theoretically discusses ‘repurposing’ to make content adequate to platform feature and ‘innovation of content’ to apply a interactivity to content as a type of format. ‘Interface’ and ‘storytelling’ are a construct element of multi-platform content format. According to this case study, television service providers develop and apply four types of format to content in Korea. There are ‘interactive drama & TV movie’, ‘repurposing content’, ‘community content’ and ‘application content’. But providers take a passive attitude in developing innovative formats for multi-platform uses. Finally, this paper analyzes foreign cases to find out the multi-platform content format applicable to television business. ‘game logic content’, ‘interactive storytelling content’, ‘experience content’, ‘community content’ and ‘convergence content’ are suggested.