유학의 본령은 삶의 세계이다. 상제례도 삶의 세계에서 산 자들이 행하는 것이다. 유학에서 죽음의 세계는 그만큼 멀리 있다. 하지만 주희는 죽음의 세계에 대해 많은 관심을 기울인다. 귀신론이 그것이다. 그의 귀신론은 이기론 가운데 기론 즉 음양론과 일치하므로 실은 이기론의 하위담론이다. 易의 세계의 모든 현상이 다 귀신이라는 그의 귀신론은 무신론도 아니고 유신론도 아닌, 고대적 애니미즘을 역의 세계 전체로 일반화시킨 일종의 범신론이 아닐까 생각된다. 그의 귀신론이 무신론이고, 그래서 제사론과 부합하지 않는다는 설은 재고되어야 한다. 문제는 다른 데 있다. 모든 현상이 다 귀신이고 다 하나의 理라면 제사는 불필요해진다는 것이 문제인 것이다.Confucianism is so concerned with the ethical activities in the world of living that it almost pays no attention to the world of death. But Chu Hsi leaves lots of discourses on guishin, the core of which is that all the phenomena of this world is guishin as the phenomena of the other world, because guishin is no other than yinyang. Whereas some scholars maintaining that Chu Hsi’s thesis is atheism unsuitable for the ancestor worship, I think that it is a kind of pantheism rooted in the primitive animistic thought. According to Chu Hsi’s pantheism all living man as the subject of sacrifice is guishin like his ancestors as the objects of sacrifice, and ontologically speaking they all have the same li in common so that they all are originally one and the same. The problem in Chu Hsi’s dicourses on liqi and guishin is not that his atheism is not coincided with Confucian sacrificial practice but that his pantheism makes all the sacrifices of Confucianism unnecessary.