헤밍웨이에게 있어서 인간적 자존을 지켜줄 수 있는 기초가 되는 규범들은 남자다움, 충의, 극기심, 용기, 전문가적인 숙련성, 절박한 상황 하에서도 품위를 잃지 않는 마음자세 등등이다. 이러한 규범들은 헤밍웨이 문학의 중심 주제를 이루고 있으며, 다소의 예외는 있지만 거짓으로 흐르기 쉬운 추상적 수식어를 배제하고 행동만이 지배하는 듯이 보이는 비정적 문체와 시적 상징으로 형상화되어 있다.
적지 않은 비평가들이 헤밍웨이가 표방하는 규범의 기준을 분석해 왔다. 그들은 그러한 기준에서 맹목적이고, 충동적이며, 도를 지나치는 특성, 즉, 일종의 분별력이 없는 과시적 남성다움의 부정적 측면에 주목해온 경향이 있다. 그러나 시적 감수성이 내재해 있는 비정적 문체로 형상화 되어있는 주인공들의 예리한 인식력, 용기 있는 행동양식, 어떠한 역경 하에서도 현실을 있는 그대로 수용하며 극기심을 고수하는 고결한 자세는 헤밍웨이의 규범을 부정적 측면에서 보고 있는 비평가들이 지적하는 충동적인 경솔함과는 다르다. 헤밍웨이의 규범의 긍정성은 시련의 현장에서 단련된 단순성, 즉 근본을 흐트러트리지 않는 침착한 집중력에서 비롯되기 때문이다. 주인공이 군인, 투우사, 어부, 사냥꾼 혹은 작가이든 간에 그들은 자신이 맡은 일들을 말끔하게 처리하는 자기 분야에서 당당한 수준에 있는 유능한 인물들이다. 이들 주인공들은 대부분 궁극적인 인습적인 도덕적 교훈에 대해 깊이 숙고한다기보다는 ‘여기 지금’ 어떻게 인간다운 존엄성을 지키며 위엄 있게 처신해야 하는가가 그들의 주요 관심사인 것이다. 그들이 소중히 여기는 가치 기준은 각박한 상황 하에서도 품격을 잃지 않고 자신을 지켜나갈 수 있는 극기적인 용기인 것이다. 이러한 삶을 구현하고 있는 헤밍웨이 작품의 주인공들은 마음 속 깊이 숭고한 체념과 극기적인 자세를 지니고 있다. 제이크 반즈, 프레드릭 헨리, 로버트 조던, 산티아고노인 등등은 정신적 육체적으로 심한 상처를 입고도 위엄 있게 역경과 대면한다. 헤밍웨이에게 남자가 된다는 것은 시련을 용기 있게 대처한다는 뜻이요, 자발적인 의지로 시련의 현장을 찾아 나선다는 의미를 지닌다. 헤밍웨이에게 있어서 안일한 삶은 생명력이 없는 무의미한 삶이고, 진정한 삶은 죽음과도 당당히 대면할 수 있는 절제된 용기를 구현하는 극기적인 삶인 것이다. 이러한 삶과 죽음의 자세가 헤밍웨이의 노벨상 수상작인 『노인과 바다』에서 어떻게 구현되어 있는지, 특히 이 소설에서 헤밍웨이의 투명한 시적 우의적인 문체에 그의 가장 성숙된 가치로 인식되는 범애정신과 극기정신이 어떻게 투영되어 있는 지를 살펴보는 것이 이 논문의 목적이다.The purpose of this essay is to investigate into the interrelation of theme and narrative technique such as style and symbol in Hemingway's The Old Man and the Sea. To illuminate Hemingway's central ideas in his work properly, it is necessary that we should probe into the meaning of athletic code. In Hemingway's world, to engage in any athletic activities such as bullfighting, fishing, hunting and any other sports in the correct way corresponds to the value involved in writing which is true to himself, readers and his principles of ethical attitudes. With Hemingway, the bullfighter, or the hunter, or the fisherman, or the writer, or the hero following his own code manages to maintain self-control, grace under pressure, and courage so that he can lead a trustworthy life with human decency.
The Old Man and the Sea, a picture of Hemingway's philosophical growth dramatizes his encompassing and transcendental spirit by virtue of his own allegorical poetic style. One guaranty of the enduring power of Hemingway's art can be regarded as its grasp of reality, its content of truth and its simplicity and precision of word choice. Its use and control of poetic quality can be called as a second guarantee of his art. Both of them are true of The Old Man and the Sea. With Hemingway, poetic style of allegory might be defined as his grasp of the relationship between the temporal and the eternal. His power of poetic grasp is expressed through the skillful use of allegorical symbols in The Old Man and the Sea. The basic plot can be told in a few words. The protagonist Santiago is an old Cuban fisherman without taking a fish for 84 days. The only other important character is the boy Manolin, who used to be his helper but is now compelled to work with other more successful fishermen since Santiago's luck is gone. Here it is important that the old man and the boy still remain faithful friends, an allegiance of old age and youth. Going out alone the next morning in his small skiff, he manages to hook an enormous marlin and kill it undergoing all kinds of acutest hardships. But sharks attack the marlin and rip away all its flesh. Crushed in body and spirit, Santiago makes his way to his shack and is taken good care of by Manolin.
The Old Man and the Sea, as simple as it appears in plot and style, is one of the most poetic of Hemingway's works in symbolism and latent meaning. Santiago's stoicism, his love of other creatures, his attitude toward nature is a final reflection of Hemingway's philosophy, an encompassing and transcendental pantheism beyond the Christian quality here. In conclusion, Hemingway's outright and simple style serves as a vehicle to present his inner world longing for human truth poetically and symbolically. His style is as eloquent of what he is as his literary creed.