본 논문은 김춘수의 초기 詩에서 나타나는 실존주의적 특성이 과연 하이데거(M. Heidegger)의 영향인지, 아니면 릴케(R. M. Rilke)의 영향인지에 대해 해명해보는 것을 근본목적으로 삼고 있다. 지금까지 많은 문학 평론가들은 김춘수의 초기 시들이 하이데거의 실존사상으로부터 직접적인 영향을 받은 것으로 해석해 왔다. 하지만 우리가 검토해 본 바로는, 김춘수의 초기 詩에서 드러나는 실존주의적 경향은 모두가 릴케의 영향이었다. 그렇다면 김춘수가 자신의 글에서 릴케의 영향을 받았음을 그렇게 많이 고백하고 있음에도 불구하고 하이데거의 실존주의를 거론하는 이유는 무엇인가? 본 논문에서는 바로 이러한 물음에 대한 해답을 제시하고자 다음과 같은 순서로 논의를 전개해 보았다. 먼저, 우리는 김춘수의 초기 시에서 나타나는 실존주의적 특성에 대해 살펴보았다. 이것은 김춘수의 초기 시에 내재된 실존주의적 성격을 제대로 규명하기 위함이다. 이어서 우리는 김춘수의 초기 시에서 나타나는 시적 성향들이 대부분 릴케의 영향이었음을 검토해 보았다. 특히 여기서는 김춘수가 릴케의 어떠한 시적 성향을 수용하고 있는지를 크게 세 부분으로 나누어 살펴보았다. 그런 다음, 김춘수의 초기 시를 하이데거의 영향으로 오해하게 만든 원인이 무엇인지에 주목하면서, 그의 시론들에서 언급되는 하이데거 사상에 대해 함께 검토해 보았다. 이상과 같은 논의를 통해, 결국 우리는 김춘수의 초기 시에서 나타나는 실존주의적 특성은 릴케의 지대한 영향이며, 하이데거의 사상은 그의 초기 詩作에 직접적인 영향을 미치지 못했음을 밝혀 보았다.This article clarifies the existentialism in Kim, Chun-soo's early poems centered on the influential relationship of M. Heidegger and R. M. Rilke. It has been mostly agreed that Kim, Chun-soo's early poems are the existential characters. By far many literary critics have interpreted that Kim's early poems related to flowers were influenced directly from Heidegger's thought of existentialism. However, our close examination of Kim's early poems shows that the existential characters revealed in them were from the influence of R. M. Rilke. Then, can we say that there had been no influence from the thought of Heidegger at all in Kim's early poems? Why have those literary critics interpreted Kim's early poems in terms of the influential relationship with Heidegger? Getting a clue to these questions, we have examined the various interpretations of literary critics centered on the influential relationship, and tried to clarify the influential relationship between Rilke and Kim, Chun-soo. Then, by comparing this with the Heideggerian elements that had been shown in Kim's essays on poetry from the 1960s, we have examined the difference between the literary critics and Kim's essays.