본고에서는 자본주의라는 시대적 특성 안에서 욕망과 진실의 경계에서 갈등하고 혼란을 겪으며 나름의 길찾기를 모색하는 두 여성 인물 캐릭터 중심으로 전도연의 최근 작품 ?밀양?과 ?하녀?를 분석하고자 했다. ?밀양?에서 신애는 현실과 종교, 위선과 진실 사이의 경계선상에서 진정한 화해와 용서는 가능한가에 대한 심각한 고민을 보여주었다. ?하녀?에서 은이는 자본주의의 견고한 계급간의 갈등을 겪으며 삶의 진실을 찾으려 애썼다. 가진 자의 멸시에 죽음으로 저항하고 억눌린 욕망의 귀환과 폭력의 미학을 보여주었다.
?밀양?의 신애와 ?하녀?의 은이가 혼란에 빠져 방황하다가 어떤 선택을 내리는 과정은 관객들에게 질문을 던지는 일이다. 사랑과 열정을 가졌으되 그런 순수함이 그 자체로 받아들여지지 않는 타락하고 물화된 사회에서 삶에 대한 안간힘의 노력을 경주하는 인물들을 통해 궁극적으로 어떤 가치를 지향해야 하는가에 대한 도전을 추동받는다. 관객은 동일화 과정을 통해서 자본주의로 인해 철저하게 물화되고 더 공고한 계급사회가 된 한국 사회와 지배체계에 대한 반감과 그에 대한 투쟁에의 욕망을 생산하게 된다.The goal of this study is to analyze two women character the actress Jeon Do-youn acted in the movie ?Secret Sunshine? and ?The Housemaid?. They are searching for the way to resolve conflicts between the desire and the truth in the capitalistic society. SinAe in ?Secret Sunshine? has some troubles between reality and religion, hypocrisy and truth, reconciliation and forgiveness. Euni in ?The Housemaid? has some troubles in the class system in the capitalistic society and exerts herself to seek the truth in life. She resists strongly contempt by the ruling class and shows the return of the depressed desire and the aesthetics of the violence. Their choice through confusing is an asking to the audience. They ask to us what is the best valuable in the corrupted society. The characters are virtual persons but they are important persons to search for the real valuable in this society we live now. They are representation of problem person.