본 연구는 모바일인터넷 이용자의 공간인식 변화에 영향을 주는 주요 변인을 찾아내기 위해 모바일 인터넷 이용량, 이용 동기, 이용 콘텐츠, 이용 장소 등의 변수를 이용하여 범주형회귀분석을 하였다. 모바일 인터넷의 사용으로 인해 유의미한 변화가 나타나는 것으로 밝혀진 네트워크 연결성 인식과 관계적 장소성 인식을 대상으로 그러한 인식의 정도에 영향을 미치는 변수들을 도출하고 어떠한 변수가 영향력이 높은 것인지를 알아보고자 한 것이다. 분석결과, 전반적으로 모바일인터넷 이용자의 공간인식 차이에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 모바일인터넷 이용량인 것으로 나타났다. 이것은 네트워크 연결성은 물론 관계적 장소성에서도 동일하게 나타났으며, 개별 항목뿐만 아니라 그것을 합한 전체 값의 분석에서도 마찬가지였다. 물론 세부항목의 특성에 따라서는 이용 동기나 이용 콘텐츠, 이용 장소가 공간인식에 영향을 미치기도 했다. 예컨대, 네트워크 접근성 전체는 이용량이 높을수록, 장소의 유동성이 클수록 인식정도가 높은 성향을 보였다. 또한 ‘커피숍 활동 다양’이라는 관계적 장소성의 경우 이용량이 많을수록, 공간적 동기를 높게 가질수록 더 높은 성향을 보였다. 결국 모바일인터넷 이용량과 비례하는 모바일인터넷의 일상화가 공간인식에 변화를 주는 주요 요인인 것으로 해석할 수 있다. 스마트폰 등 공간정보기술을 활용할 수 있는 환경이 점차 발전함에 따라 이로 인한 공간행태의 변화와 국토정책에의 함의에 대한 보다 심층적인 연구가 요구된다.This study aims to explore which factors have a impact on the spatial perception of mobile internet users. As independent variables frequency, motivation, contents, and place of use are considered. As for dependent variables, information connectivity and related spatiality of place has been drawn. The results show us that it us frequency that has a greatest impact on the spatial perception of users. The possibility of doing business, accessing information as well as playing games on the mobile internet extends the mobile space into every kind of information and communications over the limit of personal social connectivity. Related spatiality of places has also been enhanced by the amount of mobile internet use. What a person is doing plays greater role in deciding the nature and meaning of a place, not where he is. This research seriously urges reconceptualization of the third place in future urban planning. We have to think about what will be the future demand for public space and urban infrastructure, and prepare plan for urban space adequate for the coming mobile society.