본 연구는 2004~2008년 학업성취도 평가의 사회·문화 문항을 분석하여 사회·문화 내용 이해에
대한 성취수준의 특성과 그에 적합한 학습 방안을 마련하는 것이다. 성취수준의 특성은 개념 이해와
자료 분석 능력 정도에서 두드러지게 나타났다. 관료제, 지위 등 기본 개념 이해도는 우수학력, 사회
문제나 사회변화 관련 내용 이해도는 보통학력, 공식집단과 비공식집단의 특징 이해는 기초학력 수
준이었다. 자료 분석에서는 우수학력은 하나 혹은 여러 개의 자료의 숨겨진 의미를 유추하여 문제를
해결하기 위해 정보를 종합하는 능력을 가지고 있었으며, 보통학력은 자료에 제시된 의미를 배경지
식과 관련하여 설명하고 그래프를 읽어 낼 수 있었다. 따라서 보통학력 학생들에게는 기본 개념 이
해도, 기초학력 학생들에게는 친숙한 생활 사례를 통해 사회문제나 사회변화의 기본 내용 이해에 초
점을 맞춘 학습 방법이 요구된다.The purpose of this article is to analyze the achievement level of socio-cultural content of
middle school students by using the 2004-2008 National Assesment of Social Studies Educational
Achievement. The results showed that advanced level students within middle school have the
ability to understand socio-cultural basic concepts and proficient level students can identify the
social problem or social change content. The ability to grasp the meaning of materials is dependant
on the academic achievement level. The advanced level students can infer the hidden meaning
from several text materials and can correlate all the information needed for solving given
problems. The proficient level students can explain the meaning from the text material and read
the graphs. We can seek to improve students' achievement levels in socio-cultural education by
changing the method of learning.