학교 현장에서 국가수준의 성취도 평가가 전수조사로 확대됨에도 불구하고 학생들의 교수-학습에 필요한 상세한 평가 정보는 충분히 제공되지 못하고 있다. 이에 본 연구는 우리나라의 학교현장에 확대 시행되고 있는 대규모 성취도 평가가 제공하고 있는 평가결과 보고내용을 검토하여 학생의 교수-학습에 필요한 평가결과를 제공할 수 있는 방법을 탐색하였다. 본 연구에서는 학생의 학습에 필요한 정보를 제공하기 위해서 현재 제공하는 평가결과 보고내용과 함께 세부적인 평가결과를 산출할 수 있도록 결과척도 위에서의 결과보고 방식과 문항별 정보 제공을 위한 문항연계 방법을 제안하였다. 아울러 평가결과를 제공하는 형식에 관해서도 현행의 방법을 개선할 필요가 있음을 시사하였다. 또한 학생의 학습에 필요한 평가결과를 세분화할 수 있도록 평가문항의 개수를 늘이고, 학생의 학습과정을 반영할 수 있도록 여러 분야의 전문가들과의 협력적인 연구가 필요함을 시사하였다. 본 연구에서 탐색한 학생에게 제공가능한 평가결과 내용들은 학업성취도 평가결과 산출과정에서도 활용되기를 기대해 본다.In spite of extending achievement assessments including all of the students in the country, the reporting of assessment results have not been provided practical information for teaching and learning in the classroom. This study reviews reporting systems of large-scale assessments administered in this country based on student score reports and describes suggestions for teaching and learning. This study suggests that score reports include information about items and item mapping contents based on items in the scale score, and also sub-scores and the meaning of them based on diagnostic models. In addition to, this study suggests that score reports should be visually attractive and include easy to read texts that support communications with students and parents. Also, this study recommends that the number of items in the assessment have to be increased to calibrate sub-scores that should be provided by co-working of specialists. Suggestions in this study expected to be helpful to design score reporting cards of achievement assessment for effective teaching and learning.