본 연구의 목적은 자연적 모둠 학습 활동에서 이루어지는 또래간 스케폴딩의 양상을 탐구함으로써 초등 교육 현장에서 학생들을 이해하고, 교수?학습 방법을 개선하는데 도움을 주고자 한다. 본 연구의 방법은 문화 기술적 연구로서 크게 두 가지의 연구 결과를 제시 할 수 있는데 첫째는 모둠학습 활동에서 구성원 모두가 스케폴더가 되었다는 것으로 모듬장은 의무적인 스케폴더가 되었고, 스케폴딩 하면서 도움을 받는 스케폴더로 관찰결과를 분류 하였다. 둘째는 아동들이 동화와 조절, 새로운 ZPD의 생성을 통해 고차적 지식이 형성되었다는 것으로 모둠 학습 활동에서 스케폴더에 의한 여러 가지 책략이 활용되고, 도움을 받는 아동이 질문하기와 요청하기를 함으로써 스케폴딩을 유발하게 되고 동화와 조절의 과정을 거쳐서 새로운 ZPD가 만들어지면서 새로운 지식이 형성 되었다.
결론적으로 본 연구는 모둠 학습 활동을 통한 스케폴딩의 양상을 탐색하여 다양한 스케폴더를 확인하고 , 새로운 ZPD의 전략을 구상함으로써 궁극적으로 또래간 스케폴딩의 역동적 변화를 연구함으로써 초등교실의 수업개선에 이바지 하고자 하였다.The purpose of this study is to examine the aspects of peer scaffolding in natural group learning activities in an attempt to get a better understanding of students in the elementary education sector and facilitate the improvement of teaching-learning methods.
An ethnographic study was implemented from May to October 2008. The subjects in this study were 28 students in a fifth-grade class in an elementary school located in the city of Daegu. Data were gathered by conducting a participant observation, interview, survey and journaling. The natural group learning activities in which the selected children were engaged were recorded and transcribed, and the students were asked to write what they learned.
After all the collected data were analyzed, the following were as findings:
First, every member who participated in the group learning activities served as a scaffolder.
Second, the scaffolders made the use of various strategies, and questioning and asking that were designed to step up the scaffolding of the children who were helped contributed to creating new ZPD through assimilation and regulation.
Third, the range of scaffolding hinged on each member's capability.
In conclusion, group learning activities produce very positive effects by spawning dynamic scaffolding that leads to differentiated and self-directed learning.