본 연구는 국내 학술지 수록 연구에 나타난 수학 학습장애의 선별 및 진단방법을 분석하여 수학 학습장애 문제 해결을 위한 토대를 마련하고자 하였다. 연구를 위해 국회전자도서관과 학술연구정보서비스에서 추출한 2000년에서 2010년 8월 현재까지의 논문 24편을 분석하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 분석대상논문의 54%가 선별과정을 보고하였으며, 선별과정을 보고한 논문의 대다수가 수학 학업성취도를 포함하는 학업성취도 준거를 제시하였다. 선별단계는 학업성취도 준거로 선발하는 1단계가 가장 많았다. 둘째, 수학 학습장애 진단과정을 보고한 논문은 23편(96%)으로, 정상지능과 수학 학업성취도준거가 가장 많이 사용되어 불일치 기준이 주로 적용되었음을 알 수 있었다. 셋째, 지능검사도구로 웩슬러 지능검사가 가장 많이 활용되었으며 수학 학업성취도 측정을 위해 기초학습기능검사 셈하기 영역이 가장 많이 사용되었다. 논의에서는 불일치 접근과 중재반응모델의 문제점을 지적하고, 수학 학습장애 문제의 적극적인 해결을 위해 수학 학습장애 선별 및 진단과정의 체계화, 수학 교과의 핵심기능 및 수학 발달단계를 고려한 진단도구의 개발, 현장에서 활용가능한 수학 교육프로그램 개발의 필요성을 제언하였다.The purpose of the present study was to analyze the criteria and instruments for screening and diagnosing students with learning disabilities(LD) in mathematics. A total of 24 articles published in Korean journals from 2000 to 2010 were obtained through the data bank of the Korean Congress Library and the Korea Academic Research and Information Center. Results indicated that 54% of the articles reported the screening phase separately from the diagnosing phase and most of them adopted mathematics achievement test data as a screening method. One-phase screening with mathematics achievement test was preferred. Also most of articles (96%) described the diagnostic evaluation phase adopted normal IQ and mathematics achievement as diagnostic criteria, which implied the discrepancy approach was mostly applied. Finally, the major selection criteria were the results from Wechsler Intelligent tests and KEDI-Individual Basic Learning Skill tests (mathematics). Based on the results, the issues of the discrepancy approach and the Response to Intervention(RTI) were discussed. Futhermore, this research addressed the needs for establishing valid and reliable screening and diagnosis process as well as developing measures to evaluate core mathematics skills and evidence-based mathematics programs which can be directly applied to educational field.