본 연구는 15주년을 맞은 두란노 아버지학교가 혁신적으로 사회문제를 해결하는 '사회적기업가 정신(Social Entrepreneurship)'의 발로라는 관점에서 사회적기업 성과측정 도구인 논리 모형(Logic Model)을 적용하여 아버지학교 프로그램의 효과와 그 지속성을 분석한 것이다. 먼저 아버지학교 프로그램에서 논리 모형의 각 단계를 파악하고, 다음으로 실증연구를 통해 인접 단계 간의 상관관계를 확인함으로써 아버지학교 프로그램의 타당성을 확인하였다. 또한 아버지학교 입학 전과 수료 시, 수료 후(2∼3개월이 지난 시점) 등 세 시점을 기준으로 아버지학교 프로그램을 통한 행동(Love, Word, Action, Pray) 변화를 파악하였다. 객관적 평가를 위해 비슷한 시기에 프로그램을 수료한 6개 지역 기수의 수료자와 아내를 연구 대상으로 하였다.
연구 결과는 첫째, 논리 모형에 근거한 아버지학교 프로그램의 각 단계는 높은 상관관계를 보이며 연관성이 검증되었다. 둘째, 입학 전에 비할 때 아버지학교를 수료한 아버지들의 행동 수준에 통계적으로 유의한 증가가 있었다. 하지만 일부 행동에 있어 수료 후 2~3개월이 지나면 행동 수준이 감소하였다. 셋째, 아버지학교 프로그램의 품질은 6개 지역에서 일관성을 갖는 것으로 나타났다.Duranno Father School(FS, hereafter), an example of social entrepreneurship, was analyzed on its effects and their sustainability by using Logic Model. Accordingly, the FS program was identified into five stages, which were, in turn, empirically tested on their pair-wise correlations in order to check with validity of the program. For the sustainability check, behavioral changes were assessed by comparing data on three time points; before, on the completion of, and 2 or 3 months after the FS program. Data were gathered from the program graduates (and their wives) who took the program during almost the same period.
The research findings are as follows: First, the five stages of the program were correlated pair-wise and the valid of the entire program was confirmed. Second, behavioral changes were evident between before and on the completion of the program. However, 2 or 3 months after the graduation behavioral changes were reversed partially and the decreases were statistically significant. Lastly, the effects of the program were not identifiably different across the regions covered.