본 연구에서는 우리나라 대표축제인 보령 머드축제를 대상으로 하여 지역축제의 핵심프로그램 가치, 고객기반 축제 브랜드 자산, 축제 성과와 관련하여 그 영향관계를 알아보고자 하였다. 실증 분석을 통해 본 연구에서 제시한 연구문제를 검증한 결과는 다음과 같다.
첫째, 핵심프로그램 가치에 대한 요인분석 결과 유희성, 일탈성, 교육성, 편리성과 관련된 4개 요인으로 나타났고, 고객기반 축제 브랜드자산은 브랜드 인지, 브랜드 충성도, 브랜드 연상 이미지와 관련된 3개 요인, 축제 성과는 경제적 성과, 관광적 성과, 사회문화적 성과와 관련된 3개 요인으로 나타났다. 둘째, 지역축제의 핵심프로그램 가치는 고객기반 축제 브랜드자산 및 축제 성과에, 고객기반 축제 브랜드자산은 축제 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
셋째, 핵심프로그램 가치 요인 중 유희성과 일탈성은 축제 브랜드 자산에 미치는 중요한 영향 변수요인으로 나타났으며, 경제적 성과에는 유희성과 교육성, 관광적 성과에는 일탈성과 유희성, 사회문화적 성과에는 교육성과 편리성이 중요한 영향 변수요인으로 나타났다,
넷째, 고객기반 축제 브랜드자산과 축제 성과의 영향관계에 있어서 경제적 성과에는 브랜드 인지가 가장 많은 영향을, 관광적 성과에는 브랜드 연상 이미지가, 사회문화적 성과는 브랜드 충성도 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 영향관계를 통해 방문객의 행동과 가치를 이해하고 타 지역축제와의 차별화를 위해 많은 기여를 할 것으로 판단되며, 고객기반 축제 브랜드자산과 축제 성과에 관련된 연구 또한 지역축제의 발전 가능성에 기여할 수 있는 자료가 될 수 있을 것으로 사료된다.In this study, it focuses on the relationship of core program, customer-based brand equity and the result of festival at Boryeong Mud Festival. Through empirical research questions presented in this study validates, the results are as follows.
First, four factors emerged as related to convenience, playfulness, deviation, education based on core program. Three factors emerged a brand, brand loyalty, brand association, images based on the customer-based brand equity. Economic performance, tourism results, social and cultural achievements related to three factors. Second, the core program influences customer-based brand equity and the result of festival and customer-based brand equity impacts festival performance.
Third, the core program values of the factors, playfulness and deviant were important influence on the variable factors. In economic performance, playfulness and education, in tourism respect, the deviant and playfulness, in social and cultural respect, educational achievements and convenience are significant variable factors. In related to Customer-based festivals and festival performance, and the impact of brand equity in relation to economic performance is the brand most affected, and the brand association image in relation to tourism, brand loyalty in relation to social and cultural achievements were the most affected.
This could understand the visitor's behavior and the value and contribute in differentiation with other local festivals. Customer-based brand equity and festival results might contribute to the potential of the region development.