본 연구는 사회자본과 지방정부 재정역량 사이의 연관성을 실증분석하고 있다. 전국 97개 시군구 자료를 근거로 사회자본이 지방정부 재정역량에 미치는 직간접 영향 경로를 파악하고 있다. 본 연구의 다중회귀분석에 따르면 공적 연결망과 같은 시민단체 밀도가 지방정부 재정역량에 유의미한 영향을 준다. 그런데 스포츠클럽과 같은 사적 연결망의 경우 지방정부 재정역량에 대한 영향은 상대적으로 작다. 하지만 정보공개나 시민참여 모두 지방정부 재정역량과는 무관한 것으로 나타난다. 본 연구의 구조방정식 모형에 따르면 사회자본은 지방정부 재정역량에 직접 긍정적 영향을 주지만, 주민참여나 정보공개와 같은 변인들(사회자본의 작동기제)을 통한 간접효과는 없는 것으로 나타난다. 오히려 구조방정식 모형에서 정보공개와 지방정부 재정역량 사이에 부(否)의 연관성이 드러난다. 앞으로 연구설계와 측정 단계에서부터 사회자본이 정부성과에 미치는 긍정적 영향기제와 부정적 영향기제를 구분할 수 있는 추가 연구가 필요하다.This study examines the relationship between social capital and the fiscal capacity of local governments. Relying on 97 Si?Gun?Gu data from the Korean National Statistics Office, this study identifies the direct and indirect effects of social capital on the fiscal capacity of the local governments(FCLG) through the mediate mechanisms from both Open Information(measured by the ratio of the number of acceptance from local governments to the total number of information requests) and Citizen Participation. The multivariate regression analyses illustrate that the density of civic groups like public network has significant effects on the FCLG. Sports club like private network has a relatively weak impact on the FCLG. There is, however, neither significant relationships between Open Information and the FCLG nor between Citizen Participation and the FCLG. The structural equation model shows the direct effects of social capital on the FCLG and no indirect effects through Open Information and Citizen Participation. In the structural equation model, Open Information has even negative impact on the FCLG. These empirical results remind us of the complex processes between social capital and the FCLG. Further studies are required to separate the negative from the positive mechanisms of social capital on government performance at the stage of research design and measurement.