그 동안 정책평가역량구축에 관한 논의와 연구는 있었으나 정책분석평가역량구축에 관한 논의와 연구는 거의 없는 실정이다. 본 연구는 정책을 ‘좋은 사회(어떠한 사회)를 어떻게 만들겠다고 하는 것을 권위있게 결정해 놓은 것’ 이라고 정의하고, 이러한 정의에 입각하여 정책을 구성주의(constructivism)적 관점과 수단주의(instrumentalism)적 관점에서 보아야 한다는 것을 주장하였다. 이러한 정책에 대한 구성주의적 관점과 수단주의적 관점에서 정부조직의 정책분석평가역량구축의 논리를 발전시키고, 우리나라 정부조직의 정책분석평가의 역량과 정책분석평가역량구축을 위한 과거 정부들의 노력을 조사 분석한 다음, 정부조직의 정책분석평가역량구축을 위한 전략적 방안들을 제시하였다.The endeavors of the public policy-making and implementation are to construct good society and public policy is a tool for this purpose. To do best practice of public policy-making and implementation, policy-makers and top managers in public sector should be supported with correct, valid and reliable informations created by the public policy analysis and evaluations, In order to generate these kinds of information, government organizations should develop credible systems to practice policy analysis and evaluation, in other words, develop policy analysis and evaluation capacity. The main purpose of this study is to develop a logic and strategies for the policy analysis and evaluation capacity building(AECB) of the government organizations. For this purpose, this study reviewed and explored the theories, applications and cases of the AECB. This study also surveyed korean government past and present practices of policy analysis and evaluation, and endeavors of the development of analysis and evaluation capacity. Based on those reviews and surveys, this study suggested several improvement ways of the AECB for the korean government organizations.