본 논문은 출판의 개념이 디지털 시대에 다변화하고 있다는 문제 상황에서 역사적으로 출판의 개념이 어떻게 변화해 왔는가를 고찰하는 것을 목적으로 하였고, 미디어 컨버전스 시대에 출판의 개념을 어떻게 정의 내릴 것인가에 초점을 두었다.
아날로그 시대의 출판 개념의 특징은 대체로 1909년 출판법의 범주에서 크게 벗어나고 있지 않았다는 점, 출판의 개념 정의에서 인쇄의 중요성이 강조되었다는 점, 출판의 영역은 도서나 서적 그리고 잡지에 국한되는 경향을 보였고 신문은 이에서 제외되었다는 점 등이라 할 수 있다. 디지털 시대의 출판개념의 특징은, 출판을 개념화하는데 있어서 인쇄의 개념이 생략되거나 부가적으로 이용되고 있다는 점, 콘텐츠 등의 개념이 활용되고 있다는 점, ‘출판’이란 용어와 ‘Publishing'이란 용어가 동시적으로 사용되고 있다는 점, 출판과 타 산업 혹은 타 매체와의 경계가 흐려지고 있다는 점, 출판의 영역이 확대되는 광의의 출판개념이 등장하고 있다는 점으로 요약될 수 있다.
아날로그와 디지털 출판을 포괄하는 출판 개념은 이들 양자 간의 현상적 특성을 추상화 한 아이디어야 하며, 이를 통하여 현상을 분류하고 이론화할 수 있어야 한다. 이런 점에서 출판을 개념화 하면, 출판이란 독자나 이용자와의 커뮤니케이션을 전제로 인간의 정신적 소산물인 콘텐츠를 인쇄, 전자적 패키지화 또는 서버 적재 등의 방법을 통해 공중의 접근권을 확보하려는 일련의 과정이나 행위라 말할 수 있다.The purpose of this study is to explore the definition of publishing in the era of media convergence and to examine how the conceptualization has been changed in diverse societies and in the digital era.
The Copyright Act of 1909 defines the characteristics of analogue publication. The law emphasize the importance of printing and tends to apply to all texts, books, and magazines with the exception of newspapers. The uniqueness of publishing in the digital era is that the printing is omitted or used secondarily. The terms publishing(Korean) and ‘Publishing’(English) are used interchangeably. Boundaries between the publishing and other communication systems are blurred. Furthermore, Publishing as a macro concept is broadened and prompted by new ranges of media formats.
The integrative definition of the analogue and digital publishing encompass abstract ideas, and can de contextualized and theorized as a part of the social and technological phenomena which lie at the junture of the analogue and digital publishing. In conclusion, the concept of publishing are the series of acts or processes to get a public access via developing electronic packages, loading contents to the servers, web publishing, and distributing personal and social acquaintances to general public under the premise of the communication with readers and consumers.