이 연구는 시트콤의 새로운 가능성을 보여준 <지붕뚫고 하이킥>을 중심으로 중첩적 공진화 개념을 적용해 국내 시트콤의 장르 간 접목을 통한 내용 및 형식 등 장르 관습의 변화와, 사회문화적 맥락과 수용자와의 교류를 통한 장르-사회 간 공진화 과정을 분석했다. 그 결과 국내 시트콤은 시트콤의 전통 관습인 순환적 서사 종결(narrative closure)의 단막극(series) 형식을 벗어나 드라마와 같이 에피소드가 이어지고 전체를 관통하는 연속적 서사 구조를 가진 연속물(serials) 형식으로 진화하고 있는 것으로 나타났다. 아울러 좀 더 현실적인 등장인물 설정과 함께 서정적인 영상구성과 배경음악 사용 등 멜로드라마나 트렌디드라마의 표현 양식을 적극 차용하며 공진화했다. 특히 장르-사회 간 공진화가 두드러졌는데, 도입 초기의 시트콤이 가벼운 웃음 유발에 그친 것과 달리, 이후 빈부격차와 학벌주의, 청년실업과 같은 사회문제를 적극 투영하면서, 현실적 공감을 불러일으킨 것이 흥미를 끄는 데 주효했던 것으로 밝혀졌다. 이 연구는 미국적 장르인 시트콤이 국내에 정착하는 과정에서의 공진화 과정을 추적함으로써 한국형 시트콤의 특성에 대한 학술적 논의를 확장하고, 멀티 플랫폼 콘텐츠로도 경쟁력 있는 시트콤의 성공 요인에 대해서 콘텐츠 제작자들에게 산업적·정책적 함의를 제공한다는 데 의의가 있다.This study was conducted by the use of the concept of dual co-evolution
through the analysis of “High Kick Through the Roof”, which has opened up
new opportunities for the development of situation comedy programs. The
study aims to find out changes in the content and format of conventional
situation comedy through the adaptation of different genres to Korean
situation comedy, and co-evolution between genre and society through
interaction with socio-cultural contexts, and the audience. The study found
that Korean sitcoms have evolved away from the traditional format of a series
of narrative closures to a new format of serials of a continuous narrative
structure. The conclusions also show that the sitcom has been evolving by
adopting more realistic characters, dramatic visuals, background music, and
other ingredients common in melodramas. Co-evolution between genre and
society was markedly conspicuous; whereas earlier sitcoms focused on
generating laughs with light topics, now the shows appeal to the audience
with real social issues such as wealth gap, elitism, and youth unemployment.
This study is significant in that it expands the boundaries of academic debate
on the characteristics of the Korean sitcom by tracking the evolution of the US
imported genre as it develops in Korea, and provides content producers with
the meaningful implications in terms of the success factor of sitcoms, which
can also be competitive as multi platform contents.