본 연구에서는 TV드라마 제작 실무자들과의 인터뷰를 통해 디지털 시대 방송미술의 위상과 문제점에 관한 인식을 살피고, 이를 바탕으로 시청자들의 요구에 부합하도록 방송미술 품질을 개선하기 위한 구체적 방향을 제시하고자 했다. 연구 방법은 집단 인터뷰와 개별 인터뷰의 두 단계로 나눴다. 우선 방송미술 전문가들을 대상으로 한 집단 인터뷰를 통해 방송미술과 관련하여 제작 실무진들의 관심사를 파악했다. 이를 토대로 개별 인터뷰를 위한 인터뷰 지침을 마련했다. 개별 인터뷰에서는 방송미술 제공자와 방송미술 활용자, 즉 연출, 기술감독, 조명감독, 제작기술, 카메라 직무의 전문가를 대상으로 영상 품질과 관련된 두 집단 간 인식의 차이를 살펴보았다. 연구한 결과, 영상을 보는 관점에서 집단 간 인식의 차이를 보였는데, 방송미술 제공자는 ‘눈으로 보는 영상’에 대해 주안점을 두었고, 활용자는 ‘빛의 반사를 이용해 카메라가 픽업하여 화면에 비춰지는 영상’에 주안점을 두었다. 또한 영상 품질에 대한 평가에서 방송미술 제공자 집단은 평가 자체가 불가능하다고 한 반면, 활용자 집단 중 연출을 제외한 조명·카메라·기술 스태프는 평가가 가능하다고 인식하면서 나름의 기준을 제시하기도 했다. TV드라마의 영상 품질을 향상시키기 위해서는 원활한 커뮤니케이션을 통해 제작 관련자 간 인식 간극을 해소하는 것이 최우선 과제라고 지적되었고, 이에 대한 구체적 방안이 제시되었다.This study investigated the extent of discrepancy in the production staff’s
perception of visual arts and video quality manifested in the art component of
television dramas by means of interview methodology. Interviews consisted of
focus group interviews and in-depth interviews of individual staff.
The research results found that the production staff appreciated the importance
of the preparation process prior to actual production that pays due respect to the professionalism of the staff. This indicates the urgency of a way to close the gap in perception between the provider and user groups. The frequent
delay in final scripts to be used in production and the lack of prior coordination among production staff were frequently mentioned. The study
also confirmed the urgency of introduction of full ‘prior production’ system as
adopted in the film industry in order to enhance the video quality in television
dramas. It is suggested that the high video quality and enlarged screen that
characterize the HDTV setting demand more elaborate preparation in the production of visual arts and video in television dramas such as pre-production coordination among the staff involved.