이 연구는 지체 및 뇌성마비학생의 비상징적 의사소통 행동에 대한 평가척도 개발을 위한 문항 타당화 및 유형탐색에 목적을 두고 있다. 이를 위해 선행연구에서 제시한 비상징적 의사소통행동에 대한 86개의 예비평가문항을 구성하고, 162명의 특수교사와 언어치료사들에게 비상징적 의사소통 행동에 대한 평가문항으로써의 중요도를 조사하여 평균과 표준편차, 문항분석, 탐색적 요인분석을 통해 타당화 하였다. 그 결과, 지체 및 뇌성마비학생의 비상징적 의사소통 행동은 ① 의사소통 형태-동작형, ② 의사소통 형태- 안면형, ③ 의사소통 기능, ④ 의도성, ⑤ 의사소통 형태-성인 의존형, ⑥ 담화기능, ⑦ 의사소통 형태-신체 긴장도 변화형의 7개 영역 49개 문항으로 유형을 구분할 수 있었다. 이 연구를 통해 향후 지체 및 뇌성마비학생의 비상징적 의사소통 행동에 대한 체계적이고 객관적인 사정체계로써의 평가근거를 마련하였다. 추후 연구를 통해 확인적 요인분석을 실시하여 비상징적 의사소통 행동에 대한 평가 척도로써의 타당도 및 신뢰도를 검증해야 한다.The purpose of the study was to develop and validate assessment index on nonsymbolic communication for individuals with physical disabilities (AINC-PD). Preliminary items of assessing nonsymbolic communication skills were 86, and 162 experts in special education and speech therapy selected the level of importance for each item. The validation of the assessment items was conducted by means, standard deviation, item analysis, and factor analysis. As a result, we found out 7 areas and 49 items: (a) Communicative Forms - Actions (or Motion), (b) Communicative Forms - Facial Expression & Eye Gazing, (c) Communicative Functions (Request & Protest Objects/Social interaction/Joint attention), (d) Intention, (e) Communicative Forms - Dependance on Adults, (f) Discourse Function, (g) Communicative Forms - Changes in Muscle Tone. Individuals’ behaviors of nonsymbolic communication could be approached systematically and objectively by the assessment index constructed through this study.