이종합금인 알루미늄 합금 6061-T6와 알루미늄 합금 5083-O의 용접을 위해 마찰교반 용접기
술을 사용하였다. 마찰교반 용접된 이종 접합부에 대하여 기계적 특성, 경도 및 조직변화를 관찰하였다.
용접재의 기계적특성은 후진 측에 위치한 알루미늄 합금의 교반영역에 형성되는 미세조직이 주요한 변수
로 작용하였다. 이종 알루미늄 합금이 교차한 양파 모양 형상의 얇은 층을 이루었다. 미세조직관찰에서
공구회전방향과 무관하게 이종합금 접합부에 기공이 관찰되지 않았으나 6061-T6 쪽 열영향부 영역에서
결정립 조대화기 뚜렷하였다. 본 논문의 연구결과, 결함이 없는 최상의 용접조건은 Al 6061-T6를 공구
진행방향에 전진 측에, Al 5083-O를 후진 측에 위치하고, 이송속도 124 mm/min, 1250 rpm의 공구
의 회전수, 5 mm의 프루브 직경, 4.5 mm의 프루브 길이, 20 mm의 공구어깨, 2°의 공구 경사각 이
다. 이때 용접재의 최대인장강도는 231 MPa이였고, 항복강도는 121 MPa을 나타내었다.Dissimilar joining of aluminum 6061-T6 alloy to aluminum 5083-O alloy was
performed using friction-stir welding technique. The mechanical properties, hardness,
macro- and micro-structure on dissimilar friction-stir-weld aluminium alloy were
investigated. Mechanical properties of the weld mainly depend on which Al alloy is
placed at the retreating sides of the rotating tool respectively during dissimilar
friction-stir weld because the microstructure of stir zone was mainly composed of
welded Al alloys of the retreating side. Onion ring pattern was observed like lamella
structure stacked by each Al alloy in turn. It apparently results in defect-free weld zone
that traverse speed was changed to 124 mm/min under conditions of tool rotation speed
like 1250 rpm with 5 mm of tool's prove diameter, 4.5 mm of prove length, 20 mm of
shoulder diameter, and 2?of tilting angle. The 231 MPa of ultimate stress and the 121
MPa of yield point are obtained about the friction-stir-welded Al 6061-T6(AS) to Al
5083-O(RS).