본고는 조선시대 국가를 대표하는 최고의 대학이며 교육기관이었던 成均館, 즉 泮宮을 뒷받침하기 위하여 형성된 泮村과 이 반촌에서 살았던 泮村人들에 대한 연구이다. 현대적 표현을 빌린다면 반촌은 大學街 혹은 大學村이라고 말할 수 있다.
그러므로 본고는 반촌과 반촌인들의 문화에 대한 교육문화사적인 연구이다. 반촌문화에 대한 연구는 매우 필요하며 시급하다. 왜냐하면 성균관 교육제도에 대한 연구와 유생문화에 대한 연구는 그래도 좀 이루어졌다고 할 수 있는데, 이런 분야에 대한 교육학자들의 연구는 너무나도 빈약한 실정이기 때문이다. 그리하여 본고는 매우 늦었지만 우선 반촌의 유래와 성격들을 규명하기 위해 반촌이 언제부터 생겼는지, 그리고 반촌이 지니는 독특한 성격과 특성이 무엇인지를 고찰하였다.
아울러 생태학적인 접근을 통해 당시에 알려졌던 泮洞名勝과 반촌의 주변 환경들을 살펴서 인문적?지리적 특성들을 고찰하고, 이러한 환경 속에서 거주하였던 泮村人들의 종류와 역할, 또 그들이 시대적?사회적으로 지녔던 지위와 특권들을 다루어 성균관과 직?간접적으로 가졌던 관계나 조선시대에 누렸던 지위 상태들을 점검하여 반촌인들의 전반적인 특성들을 살펴보았다.
연구의 결과, 반촌은 반궁에서 유래된 마을이라 하여 반인촌 또는 泮洞으로도 불렸으며 성균관이 개교하면서 함께 형성되었다. 그리고 반촌의 성격은 성균관 노비들이 거주하는 집단촌락이었다. 그들은 직접적으로 성균관과 관계되는 일을 하는 노비들과 간접적으로 관계되는 일을 하는 노비들로 나누어지며, 사회적 지위는 낮았으나 여러 종류의 특권들을 누렸다. 즉, 반궁과 관련된 곳이기에 일종의 蘇塗와 같은 곳이었으며, 일부 반인들은 소의 도살과 판매를 독점하는 懸房을 경영하는 특권을 가진 집단이었다. 그러므로 많은 애환들과 일화들이 발생하였지만, 본고에서는 여러 가지 여건상 부득이 반촌문화의 일차적인 부분들만을 우선적으로 고찰하였다.This study investigated the Banchon and Banchon's peoples offering to services for the Sungkyunkwan as the highest college and educational institution in the chosun dynasty. If it express in a modern style, the Banchon is college town.
I've heard nothing about it yet, the study on the Banchon as college town. Therefore, this study is the first academic paper about the Banchon and Banchon's peoples. The study on the culture of Banchon is a matter of urgency in social history, educational history, cultural history positions.
The reason is very poor the study on the people of the lower classes in the research of our history, for all that the study on the educational system and student's culture of Sungkyunkwan is a little. It is too late to this study but the researcher inquired into special quality of Banchon, examined the character and the origin of Banchon.
In addition, through ecological approach, this study introduced famous sights and the surroundings of Banchon with humanistic and geographical peculiar characters in those days. Besides, it is examined overall not only kind and role of peoples lived at Banchon but also status and privilege of peoples dwelled at Banchon. As it were, this study inspected historical facts that they were blessed with the special right in relation to Sungkyunkwan directly or indirectly.
As the results of this study, Banchon made up with the opening of Sungkyunkwan, those villages were collective villages of Sungkyunkwan's servants. Consequently, Banchon was holy region together Sungkyunkwan. The social status of Sungkyunkwan's servants were low in position but they were possessed special rights. This special right monopolize administration of Hyunbang(懸房) with function salable and butcher cattle.
Therefore, Banchon's peoples as the servants of Sungkyunkwan had full of anecdotes, the joys and sorrows of life. However, This study inevitably investigated preliminary parts of Banchon culture preferentially as a result of the given conditions.