평생교육학 분야는 물론, 한국 교육학계 전반의 연구에 걸쳐 질적 연구방법은 다른 인문사회과학 분야에서의 연구와 비교할 때 주요한 연구방법으로 자리하지 못하고 있다. 또한 젠더를 분석 틀로 하는 연구 역시 한국 학계에서는 매우 드물다. 본고는 '과학적' 혹은 '객관적'연구가 결국은 남성들의 주관성에 근거한 연구라는 스탠리와 와이즈의 틀로써 지금까지 '고전'의 위치를 차지해 온 연구들이 가리고 있는 여성과 관련한 진리가 드러나야 한다고 주장한다. 여성에 대한 진리가 드러나기 위해서는 그녀들의 경험과 시각에 근거한 여성주의적 관점, 즉 분석 틀로서의 젠더가 연구에 적용되어야 한다고 말한다. 또한 소수자인 여성의 경험세계가 보다 깊이 있게 이해되기 위해서는 질적 연구방법과 여성주의적 관점에서 진행된 사회과학적 논의들이 평생교육학 연구자들에 의해서 기꺼이 수용, 전유되어야 한다고 주장한다. 그것이 체계적으로 가능하기 위해서는 적어도 연구중심 대학을 표방하는 대학교의 대학원생들은 그들의 수학 과정 중 질적 연구방법과 젠더를 분석 틀로 사용하는 사회과학과의 소통에 노출되어야 한다고 주장한다. 현재처럼 소수자와 다양성의 문제가 중요하게 부각될 때라면 더욱더 그러하다.Qualitative research methodology has not been hired by/in the field of education research as wildly as it has been in other humanities and social science in Korea.. It is particularly true of in the research of lifelong education. Also, few research has employed gender as a research framework in Korean academia. This article states that women's experiences and perspectives, which have been covered by male-centered research orientation, nontheless pretending to be scientific and objective, should be visualized and deeply understood. To accomplish this objective, it is pivotal to apply feminist perspectives to research process as well as qualitative research methods. Research-centered Korean universities are required to provide their graduate students with courses of qualitative research methodology and feminism within their curricular, so that those students may conduct research on social minorities and diverse voices they may bring with them. It is so true of current Korean society where the issues of minorities and diversity gets keener.