본 논문에서는 발현악기 물리적 모델링에서의 개선된 루프필터 설계 방법을 제안한다. Valimaki가 제안한 기존의 루프필터 설계 방법은 악기의 음이 오래 지속되는 경우에는 타당하지만, 그렇지 못한 경우에는 악기 음의 주파수 의존 감쇠를 표현하지 못하는 문제점이 있다. 이를 해결하기위해 녹음된 악기의 단위음에 대해 감쇠구간을 선택, 배음의 개수를 최소 5개부터 20개까지 변경하며 루프필터의 파라미터를 추정하고 이를 이용한 합성음과 원 신호 간 주파수 영역에서의 신호 대 잡음비가 가장 좋은 파라미터를 선택한다. 제안한 방법의 성능 검증을 위해 몸통의 구조와 현의 재질이 각각 다른 기타, 가야금, 거문고를 대상악기로 선정하였다. 제안한 방법은 배음의 지속시간에 상관없이 악기 음의 주파수 의존 감쇠를 잘 표현하는 루프필터 파라미터를 추정해 낼 수 있었다.This paper describes a development of a loop filter design in a physical modeling of the plucked string instrument. The conventional method proposed by V?im?i cannot estimate right parameters if a sound has either very short sustain or no sustain. In order to overcome this drawback, we propose the use of the decay region and 5 to 20 harmonics of the sound in the estimation of loop filter parameters. The most appropriate filter coefficient is chosen by frequency signal to noise ratio. To verify the performance of the proposed method, the guitar, gayageum and geomungo were selected as the target because they have different shape, structure, and material of strings. Regardless of the duration of harmonics, the proposed method was able to estimate the loop filter parameters representing frequency-dependent damping of harmonics.