방송법 개정 이후 사모펀드가 방송을 소유하는 구조변동은 미디어정책뿐만 아니라 미디어법제에도 중요한 이슈가 되고 있다. 다른 산업분야에서의 사모펀드에 대한 일반적인 비판은 방송시장에도 영향을 미치고 있는데, 이는 방송은 경제적 상품이지만 동시에 공공의 커뮤니케이션을 담당하는 공공재이기 때문이다. 외국계 사모펀드의 방송진출에 대한 평가는 방송이 추구하는 공익적 가치가 훼손되었는지를 세밀하게 살펴봄으로써 판단할 수 있다. 헌법 제21조제1항에서 보장하고 있는 언론의 자유가 사모펀드의 방송진출에도 불구하고 보장되는지의 여부와 미디어의 다양성이 보장되고 있는지 살펴볼 수 있을 것이다. 방송시장에서의 활동이 빈번해지는 사모펀드로부터 민영방송사업자가 공공의 가치를 보호할 수 있도록 방송법을 통해 법적 제도적 안정장치를 마련할 필요가 있다.At least since the change of the law of broadcast, the Private Equity Fund’s changes of the owner structure in the area of broadcasting have become a topic, not only for the media policy, but also for the media law. The general criticism about the procedures of private equity funds, also in other industries, generates possible effects within the broadcast market, which already fulfills special functions for public communication, not only with regard to economic goods.
In order to be able to judge whether the aspired values of the broadcast order are endangered by the foreign private equity activities, one has to regard these goals more in detail first. Article 21 paragraph 1 of the Constitution focuses on one default of the broadcast freedom: Goal value for the arrangement of the broadcast order is (further) diversity in their different dimensions.
Now, one needs further discussion about new, more concrete broadcast-legal concepts in order to protect the Public Value of private organizers because of the phenomenon of an increasing commitment of Private Equity Funds in the broadcast market which is the cause and starting point of the problem.