본 연구는 기본 서비스(e.g., 통신서비스)와 부가 서비스(e.g., 소프트웨어)로 구성된 시스템 상품에 대한 게임이론 모형을 수립하고 이를 통해 언번들링이 산업 내 이해당사자들에게 어떤 경제적 효과를 미칠 것인지를 분석한다. 본 연구는 시스템 상품의 호환성에 관한 대표적 연구인 Matutes and Regibeau (1988)와 모형 및 분석 방법이 유사하지만 크게 2가지 측면에서 차별화된다. 첫째, 시스템이 기본 서비스와 부가서비스로 구성되고 두 요소의 차별화 정도가 서로 다르다고 가정하였다. 둘째, 본 연구에서는 전체 소비자를 사용방식의 차이에 따라 초보 소비자와 숙련 소비자의 2개 그룹으로 구분하였다.
분석 결과, 소비자의 시스템 상품에 대한 지불의사가격이 낮은 경우 언번들링은 시스템 상품의 가격을 인하시켜 수요를 증가시키고 기본 서비스 및 부가 서비스 기업의 이윤과 소비자 후생을 증가시켜 사회 후생을 증가시킨다. 소비자의 시스템 상품에 대한 지불의사가격이 높은 경우에도 언번들링이 사회 후생을 증가시키는 것은 동일하나, 차별화 정도가 낮은 부가 서비스 기업의 이윤과 초보 소비자의 후생이 감소한다. 이와 같이 언번들링은 시장의 성숙도와 대상 기업 및 소비자 집단에 따라 그 경제적 효과가 달라진다.This study examines the economic effects of unbundling systems goods, which consist of basic service (i.e., telecommunications network service) and additional service (i.e., software). Previous studies in this field propose that unbundling systems goods enables users to mix and match, i.e., compose their ideal systems with components and leads to the increase in social welfare. This study differs from the previous ones mainly at two points: first, it is assumed that the degrees of differentiation of two components are different; second, the consumers are divided into two groups, 'novice users' and 'expert users', where the former consume only basic service and the latter both of basic service and additional service.
By analyzing a game theoretic model, this study shows the following: first, unbundling increases the profits of the firms and social welfare by increasing the variety of systems goods and decreasing their prices; second, however, when the willingness to pay of consumers for systems goods is high, unbundling might decrease the profit of additional service firms and the welfare of novice users.