본 논문은 체험이 강조되고 있는 현대의 공간디자인에서 현상적 공간의 본질을 등진 채 자극적 체험에만 집중되는 문제를 우려하는 취지에서 시작되었다. 따라서 현상학적 공간의 본질을 살펴보고 이것이 현대공간디자인에서 어떻게 반영되고 변화해 왔는지를 분석함으로서 앞으로 현상학적 공간디자인이 다뤄야 할 과제를 제시하는데 연구의 목적을 두었다.
위의 목적에 따라 연구는 현상학적 공간의 본질을 살피기 위해 1980년 이후 건축의 많은 영향을 미친 모리스 메를로퐁티의‘지각의 현상학을 배경으로 한다. 작품의 분석은 메를로퐁티의 영향을 받은 1980년 이후부터 현재까지의 작품들을 선별하여 진행하였으며 이 작품들을 통해 공간디자인에서 현상학적 공간 사유가 어떻게 반영되고 변화되어왔는지를 살펴보았다. 분석의 방법으로 메를로퐁티의 현상학적 공간의 개념을 정박지, Flux, 시간, 우연성으로 묶어 특징을 분석한 후 선별된 사례에 대입하는 방법을 취하였다. 이를 통해 공간에 적용된 현상학적 개념의 특징과 변화를 분석하고 이러한 공간의 타당성을 논의함으로서 공간디자이너가 지녀야할 사고를 제시하였다.This study is to predict the possibilities of phenomenological spatial design, by recognizing that a phenomenological spatial design brings about a change in the type, regime, role and materials of a spatiality due to the effect of contemporary digital technology and by analyzing their characteristics. Therefore, the study is based on the phenomenology of perception of Morris Merleau Ponty, which has the same concept to contemporary out-of- material and out-of-hierarchical paradigm. The case study has been carried out by selecting some of all works since 1980s, which were influenced by Merleau-Ponty. The analyses were performed by substituting the cases into the spatiality of situation, spatiality of participation and creation, spatiality of retrospect and prospect, and the spatiality of unpredictability, which were the concept of phenomenological space of Merleau-Ponty for the analyses of features of type, regime, role and material of a spatial design. This article has a great significance in expecting the possibilities of changes of phenomenological spatial design by examining the characteristics of phenomenological spatial design.