본 연구는 자기주도 학습방법에 의한 사회교육 프로그램이 유아의 자기조절 능력에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 국내외 관련 논문 및 자료들의 문헌고찰을 토대로 자기주도 학습모형을 개발하여 사회교육 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해서 경기도 Y시에 소재한 Y 사립 유치원 만 5세반 유아 48명(실험집단 24명, 비교집단 24명)을 연구대상으로 선정하였다. 실험집단 유아들에게는 주제제시, 경험하기, 계획하기, 실행하기, 평가하기로 구성된 자기주도 학습방법에 의한 사회교육 프로그램을, 비교집단에는 자기주도 학습방법을 적용하지 않은 일반적인 사회교육 활동을 13주 동안 전개하였다. 결론적으로 자기주도 학습방법에 의한 사회교육 프로그램은 유아의 자기조절 능력을 증진시킨 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 자기주도 학습방법에 의한 사회교육 프로그램이 유아의 자기조절 능력 발달을 도모하는 프로그램으로서의 적용 가능성을 시사하고 있다.The purpose of this study is to develop a social education program using a self-directed learning method and to investigate its effect on young children's self-regulation ability. To achieve this purpose, a social education program was composed using a self-directed learning model, which has been concluded after examining a great number of foreign and domestic researches and papers. In order to investigate the effectiveness of program, forty eight children with age of 5 were selected from a private kindergarten located in Y city, Gyeonggido. Of these twenty four children were assigned as experimental group and twenty four children as comparative group. During the observation, children of the experimental group were given with a self-directed social education program including the following components: 1) topic introducing; 2) experiencing; 3) planning; 4) executing; and 5) evaluating while children of the comparative group were given a regular social education program.
In conclusion, the social education program using self-directed learning method in this study demonstrates its positive impact on promoting young children’s self-regulation ability. This result also implies the possibility of applying social education program using self-directed learning method for a program that promotes young children's self-regulation ability.