2000년대 후반 이후 기술진화, 이용자 수요, 기업전략이 결합하여 IT 전 영역에서 스마트화가 전개되고 있으며, 와해적 혁신을 바탕으로 등장한 스마트폰은 스마트 IT패러다임을 주도하고 있다. 스마트폰은 경쟁우위 변천, 기업관계재설정, 생태계 변화를 통해 새로운 산업질서를 창출하고 있으며 기업에게 새로운 비즈니스 기회를 제공하고 있다. 특히 스마트폰을 기반으로 하는 기업과 개인과의 상거래(B2C)가 부각되고 있으며 향후 현 인터넷 기반 전자상거래 시장을 능가할 것으로 평가되고 있다. 이러한 가능성을 지닌 스마트폰 기반 B2C 시장은 기술과 시장, 이용자 측면에서 발전시켜야 할 기회와 해결해야 할 제약요인이 존재하고 있다. 이에 본 논문에서는 콘텐츠, 플랫폼, 네트워크, 단말의 가치사슬(CPNT) 관점에서 스마트폰 B2C 기술동향을 파악하고, B2C 세부 스별 시장잠재력과 잠재이용자 특성을 분석하였다. 이를 바탕으로 국내 스마트폰 B2C 발전방향을 결론으로 제언하였다.Since the late 2000s, with a combination of technological evolution, user demands and corporate strategy, the smart evolution is developing in all areas of IT. The smartphone, which appeared based on a disruptive innovation, are leading the smart IT paradigm. The smartphone are creating a new industrial structure by altering the competitive advantage, reestablishing business relationships and changing the business ecosystem, as well as providing enterprises with new business opportunities. The smartphone-based B2C market is now predicted to grow to size far surpassing the internet-based e-commerce market. This paper attempts to figure out the technology trends of the smartphone-based B2C concerning the entire value chain and to assess the potential of the Korean market from a consumer perspective. In conclusion, we suggest the directions of development for the smartphone-based B2C market.