본 연구는 리조트 이용객의 개인가치가 리조트 선택속성에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 리조트 이용객의 회원여부에 따라 그 영향은 어떠한 차이를 보이는지 살펴보고자 하였다. 이를 통해 리조트 경영진에게 보다 기초적이고 명확한 경영의사결정과 마케팅 정보를 제공하고자 하는 것이 이 연구의 목적이다.
본 연구의 실증분석을 위하여 리조트 이용객을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 분석결과, 개인가치는 자존감, 성취감, 대인관계, 자아추구 4개 요인으로, 리조트 선택속성은 이미지, 시설, 다양성, 편리함, 편의성, 종사원 서비스, 주변 경관, 내부 환경 8개 요인으로 구성되었다. 개인가치 요인 중 성취감이 리조트 선택속성 이미지에, 인간관계와 자아추구가 편의성에, 성취감과 자아추구가 주변경관에, 성취감이 내부 환경에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 회원여부에 따라서는 개인회원인 경우 성취감이 다양성에, 인간관계가 편의성에 영향을 미치는 것으로, 법인회원인 경우 자아추구가 편의성에, 성취감이 내부 환경에 영향을 미치는 것으로, 비회원인 경우 성취감과 자아추구가 주변 경관에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 결과를 토대로 마케팅 전략을 수립여야 할 것이며, 향후에는 동반자나 이용회수에 따라 리조트 선택속성은 어떻게 달라지는지에 대한 연구도 필요하리라 사료된다.This study aimed to examine how the personal value of a resort user and the existence of membership programs affects the selection attributes of a resort.
For the empirical analysis, a survey targeted at resort users was conducted. The survey revealed that, personal value for resort user was composed of four factors: self-respect, sense of achievement, interpersonal relationships, and self-pursuit. Meanwhile, the selection attributes of a resort were consisted of eight factors: resort's image, facility, features, usability, convenience, employee service, surrounding scenery, and internal environment. Among non-members the factors under personal value, sense of achievement affected image; interpersonal relationships and self-pursuit affected convenience; sense of achievement and self-pursuit affected surrounding scenery;= and sense of achievement affected internal environment. With regard to existence of membership, it was found that among individual members, sense of achievement affected diversity, whereas interpersonal relationships affected convenience. In the case of corporate members, self-pursuit influenced convenience, whereas sense of achievement influenced internal environment.