7세기 중반 신라의 삼국통일은 한국고대사에서 중요한 사건이었다. 『삼국유사』에도 一統三韓, 一統三國 등의 용어를 여러 차례 쓰면서 신라의 삼국통일에 대한 관심을 보이고 있다. 본고에서는 삼국통일에 대한 『삼국유사』의 서술을 검토하여 一然의 일통삼한에 대한 인식을 살려보고자 했다. 이를 위해서 먼저 삼국통일의 주역 金春秋와 金庾信에 대한 『삼국유사』 기록을 검토했다.
『삼국유사』 太宗春秋公條의 기록은 『삼국사기』와 중복되는 것이 많지만 일연이 자신의 의도에 따라 편집·서술하고 있어서 주목된다. 이 항목에서 신라 무열왕의 치적과 백제 의자왕의 실정을 대비하여 서술함으로서 무열왕대가 성대였음에 반해 의자왕대는 패망의 시기로 인식될 수 있게 했다. 그리고 무열왕에게 太宗이라는 묘호를 사용하게 된 것은 무열왕과 김유신의 공적으로 삼국통일을 이루었기 때문이라고 했다. 『삼국유사』에는 미추왕 죽엽군, 김유신, 태종춘추공 등의 여러 항목에서 김유신의 삼국통일 관련 공적이 부각되었다. 김유신은 호국신의 보호를 받는 위인으로 강조되기도 했고, 神術의 조화까지 부릴 수 있는 능력의 소유자로 부각되기도 했다. 그런가 하면, 당나라의 소정방에 비하여 보다 용기 있는 장수로 서술되기도 했다. 김춘추와 김유신이 젊은 시절 서로 굳게 결합하고 있었던 점도 강조되었다. 특히 김유신의 누이동생 文熙와 김춘추와의 결혼에 얽힌 설화는 재세의 뜻을 품고 있던 두 청년이 의기투합하여 의도적으로 추진한, 즉 정략적인 것임이 강조되고 있다.
신라사회에는 삼국통일을 불교의 공덕으로 강조하는 경향이 있었다. 신라사회에 불교가 융성하게 됨으로서 삼한이 한 나라로 통합될 수 있었다는 것인데, 일통삼한을 불교의 신앙 영험으로 강조한 구체적인 사례는 황룡사구층탑의 경우이다. 일연은 일통삼한을 황룡사 구층탑의 영험으로 해석했다. 이에 비해 고구려는 도교를 숭상하고 불교를 배척했기 때문에 망하게 되었다고 서술했다. 『삼국유사』 보장봉노 보덕이암조에서는 고구려 멸망의 원인을 도교를 숭배하고 불교를 배척했기 때문이라고 서술하고 있다. 즉 보장왕이 도교에 혹하여 불법을 믿지 않았기에 보덕이 남쪽으로 옮겨갔고, 그 때문에 나라가 곧 망하게 되었다는 것이다.Silla Kingdom’s unification of three Kingdoms in the mid-7thcentury has a great significant in ancient history of Korea. In Samgukyusa, terms like ‘Iltong-samhan(一統三韓)’ or ‘Iltong-samguk’(bring three Korean Kingdoms under one sway) were frequently used and it shows how importantly the fact of the unification was described.
This study aims to elucidate Ilyeon’s perception of ‘Iltong-samhan’ by analyzing accounts of Silla Kingdom’s unification of three Kingdoms in Samgukyusa. To achieve this goal, first of all, the analysis of records from Samgukyusa of Kim Chunchu and Kim Yusin, who played the leading part in the unification, will be conducted.
Records from the article of ‘Duke Chunchu, King Taejong’ in Samgukyusa are noteworthy since they were edited and written by Ilyeon on his own specific intention. In this article, Ilyeon had chosen to highlight King Muyeol(Kim Chunchu)’s great achievements but he, contrastively, emphasized misgovernment of King Uija, the last King of Baekje Kingdom. As a result, the era of King Muyeol was recognized as a peaceful reign, while King Uija’s era was seen as a failure. Ilyeon explained that King Muyeol received the posthumous title of ‘Taejong’ for his services. The King and Kim Yusin were believed that they made a great contribution to the unification.
Articles of ‘King Michu and the Army of Bamboo Leaves’, ‘Kim Yusin’, ‘Duke Chunchu, King Taejong’, and etc in Samgukyusa emphasized Kim Yusin’s devotion to the unification. Kim Yusin is described as a great hero who was protected by national guardians and as a person who had superhuman abilities. In those records, he was also depicted as a braver general than Tang Dynasty’s general So Jeongbang. The close relationship between Kim Yusin and Kim chunchu was also emphasized. In the story of Kim Chunchu’s marriage with Kim Yusin’s sister Munhui, it was described that the marriage was planned by Kim Chunchu and Kim Yusin who intended to subjugate the whole country.
In Silla society, the unification was believed as a result of Buddhist merits. This is to tell that Silla Kingdom could achieve the unification because it had flourishing buddhism in its society. The Nine-storied pagoda at Hwangnyong Temple was a specific example of this belief of Iltong-samhan. Ilyeon described Iltong-samhan as a miracle of the pagoda. On the other hand, fall of Goguryeo Kingdom was explained in connection with flourishing Taoism in its society and the anti-Buddhist policy. The article of ‘King Bojang was Devoted to Taoism and Bodeok Moved His Chamber’ in Samgukyusa, Goguryoe’s failure was described as a result of flourishing Taoism. According to the account, King Bojang was devoted to Taoism and did not promote Buddhism, therefore, Bodeok moved his chamber down to the south and the Kingdom finally collapsed.