본 연구는 대학에서 학습자들의 웹 기반 수업 선호에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 분석하고 각 요인에 대한 학습자의 인식은 학습유형별로 어떠한 차이가 있는지를 밝히고자 한다. 서울 소재 A 대학교를 다니며 혼합형 웹 기반 수업 수강 경험이 있는 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 연구도구는 선행연구의 고찰을 바탕으로 연구자가 개발하였다. 연구 절차는 첫째, 웹 기반 수업 선호 영향 요인을 분석하기 위하여 요인분석을 실시하였으며, 둘째, 웹 기반 수업 선호에 영향을 미치는 요인에 대한 학습유형별 차이를 검정하기 위하여 기술통계, 다변량 분산분석(MANOVA) 및 Scheffe 사후검정 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자의 웹 기반 수업 선호에 영향을 미치는 요인은 학습자의 네트워크 활용 적극성, 네트워크 활용 능력, 컴퓨터 태도와 웹 기반 수업 내용 및 상호작용, 평가 및 지원 기능 그리고 학습자를 둘러싼 물리적, 심리적 지원 환경 등이 있다. 둘째, 학습을 경험하고 지각하는 과정에서 구체적인 경험을 중시하는 분산자 집단은 웹 기반 수업을 수강하기 위한 학습자의 준비적 측면으로 볼 수 있는 학습자의 네트워크 활용 적극성 및 능력 그리고 구체적인 피드백을 통하여 자신의 학습상황에 대한 확신을 가질 수 있는 상호작용 등의 요인을 중요하게 생각한다. 셋째, 학습경험을 습득한 후 정보를 처리하는 과정에서 반성적 관찰을 중시하는 융합자 집단은 웹 기반 수업을 수강하기 위한 인터넷 접속 환경이나 적절한 주위 환경 등에 대해 중요하게 생각한다. 본 연구의 결과는 학습자들의 특성과 성향을 고려하여 보다 효율적인 교수-학습 행위가 일어날 수 있는 웹 기반 수업 환경을 설계하고 조직하는 데 이론적 기초를 제공할 수 있다.This research examines the factors that motivate students to select Web-based instruction and further, investigates how those factors differ according to an individual's learning style. To answer these questions, 217 responses who had experience with blended Web-based instruction were included in the final analysis of the study. Through a factor analysis, eight affecting factors to student's participation in Web-based instruction came to be isolated; “individual's general attitude about computers”, “their enthusiasm for using a Web-based network”, “the proficiency at doing”, “the specific contents of the learning experience”, “its interaction”, “assessment and support mechanisms”, “psychological support”, and “physical support”.
Drawing on the work of Kolb, this research noted how these variations in style correlate to whether the individual in question is an abstract or concrete learner and whether their practices correspond to Kolb's designations of active or reflective styles. As a result, students who have perceptive abilities that are more Concrete Experience (CE)- oriented consider seriously the influence of their ability to manage computer and web programs when evaluating the prospect of Web-based instruction. Students who have their learning abilities more Reflective Observation (RO)-oriented consider seriously the factor of their environment, and focus on how it can make them concentrate on studying without any obstruction.
The results of this study could provide a theoretical background for instructional designers to make Web-based instruction more effective learning environments by considering learners learning style and characteristics.