본 연구에서는 고3 청소년들의 학업 스트레스가 정신건강에 얼마나 영향을 미치며 또 학업 스트레스가 정신건강에 영향을 미치는데 있어 자아통제의 매개효과를 분석하는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서는 한국청소년 패널자료 중 고등학교 3학년에 해당하는 5차년도의 자료를 사용하였다. 매개효과 검증에 사용된 프로그램은 spss, Amos s/w를 사용하였으며, 분석방법으로는 완전정보최대우도법(FIML), 계수 곱 검증법, 주성분분석, 신뢰도분석 경로분석을 실시하였다.
연구 결과, 학업 스트레스는 성별에 상관없이 자기통제에 영향을 미치며, 학업 스트레스는 정신건강에 유의한 영향을 주고 있다. 이때 학업 스트레스는 자아통제에 그리고 자아통제는 정신건강에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 학업 스트레스가 정신건강에 미치는 영향에서 자아통제가 매개(간접)효과를 보여주는 것으로 나타났다.The purpose of this research is to analyze how study stress of high school seniors affects their mental health and how the mediation effect of self-control works. For this research, I referred to the fifth year(high school seniors) data of the Korea Youth Panel Survey. SPSS and Amos S/W were used to validate the mediation effect. To analyze findings, I used the full information maximum likelihood (FIML), coefficient multiplication, principal component analysis, reliability analysis and path analysis.
Analyzing the mediation effect of self control, I concluded that study stress has significant effect on mental health. More specifically, study stress affects self control, which, in turn, influences mental health. In other words, self control shows mediation effect on study stress and mental health.