본 연구는 평가결과를 제공하는 방식이 학생의 학습 심리적 변인에 영향을 미치는지를 파악하기 위한 것이다. 이를 위하여, 초등학교에서 사용하고 있는 세 가지 평가결과 제시방식을 단원이 끝이 난 후 각기 다른 학급 학생에게 제공하는 방식으로 한 학기를 실험한 후 학습 심리적 변인들의 차이를 살펴보았다. 연구결과, 평가결과 정보를 제공하지 않았을 경우보다 어떤 방식이든 평가결과를 제공하는 것이 학습 심리적 변인에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 서술형 제시방식이 자기효능감, 도구적 동기, 통제전략, 협동학습 선호도 등에서 다른 방식에 비해 긍정적 효과를 보였다. 그러나 경쟁학습에 대한 선호도에 있어서는 점수형 제시를 받은 학급의 가장 많이 증가하였으나 무제시 학급에서도 유의미한 변화를 보이고 있었다.This study was conducted to investigate the effects of the grading reporting formats on the learner's learning related variables such as instrumental motivation, interest in and enjoyment of English, self efficacy, self-concept, learning strategies, cooperative learning and competitive learning. To do this, three grading report formats in the elementary school; score reporting, level reporting, and narrative reporting provided to the students in four classes (including no reporting class) for every end of chapters in one semester. This study found that providing any grading reporting had better positive effects on the learner's learning related variables than those without any grading reporting. In addition, narratives had more positive effects on self-efficacy, instrumental motivation, controlled strategy, cooperative learning than other reporting methods. On the other hand, even no reporting had effect on the competitive learning though it was most increased by score grading.