본 연구는 장서관리 영역에서 논의의 대상에서 제외되어 있던 공공도서관의 자료구입과정에서 나타나는 문제를 제도적인 측면에서 분석하여, 자료구입업무가 효율적으로 진행되기 위한 개선방안을 제안하는 것을 목표로 수행되었다. 이를 위해 관련 사항을 도서관 자료의 성격 규정과 관련한 제도, 자료를 구입할 때 정가 대비 가격책정과 관련한 제도, 자료구입을 위한 예산배정과 관련한 제도, 자료를 구입하는 과정과 관련한 제도 등 4개의 범주로 나누었다. 다음으로 각 단계에서 나타나는 문제점을 분석하여, 공공도서관에서 적용할 수 있는 항목에 대해서는 적용 가능성을 제시하고 구입과정에서 제약이 되는 항목에 대해서는 개선방안을 제시하였다.Acquisition processes in public libraries, especially as influenced by policies and regulations both in national and regional levels have not been in the main area of concerns in the research of library and information science. While the area of collection management has yet been one of the major issues in this filed, public library book-purchasing in the major factor to achieve effective library collections. This study concentrated on the policies and regulations that attempts to normalize and control the acquisition process in public libraries. This research analyzed and investigated (1) various policies and regulations regarding the library collection as public procurement, (2) legitimacy of decision between normal price procurement and discounted price contract under the current policy on normal retail price of books, (3) budget allocation, (4) policies on library acquisition processes. Suggestions are also added for the efficient collection building in public libraries.