본 연구는 62명의 예비교사들이 교육현장실습 기간 중에 쓴 저널 453개를 분석하여 유아의 문제행동 지도에 대한 예비교사의 실제 지도전략과 이상적이라고 생각하는 지도전략, 그리고 문제행동 지도시의 어려움을 분석하였다. 자료 분석 결과, 첫째, 예비교사들은 유아의 문제행동을 지도할 때 ‘분명한 설명과 ‘거친 감정표현’을 많이 사용하였다. 예비교사들이 이상적이라고 생각하는 지도전략도 ‘분명한 설명’이었다. 그러나 ‘단호한 지시’보다는 ‘보상’이 적합한 방법이라고 생각하고 있었다. 둘째, 예비교사들은 유아의 문제행동을 지도할 때 ‘판단의 미숙’, ‘의사소통의 어려움’, ‘시간과 에너지의 부족’, ‘전문적 지식의 부족’과 ‘예비교사 자신의 상처’ 등을 어려움의 요인으로 생각하였다. 예비교사들은 유아의 문제행동 중 감정욕구조절 행동과 안전위협 행동을 판단하는 것과 이에 대해 유아와 의사소통하는 것을 어렵게 인식하였다. 반면 기본생활습관 행동의 경우에는 ‘시간과 에너지의 부족’이 지도의 어려움이라고 하였다.The study analyzed practical and ideal teaching schemes of trainee teachers for behavioral problems of child with breaking down 453 journals written by them during their teaching training at an educational field. As a result of the data, it first showed that they used many expressions of clear explanations and emotional harsh, when they educated the child who have behavioral problems. The teaching scheme they regarded as an ideal scheme was a clear explanation. However, they thought the compensation is an appropriate way rather than a stern instruction. Next, when they educated the child who have behavioral problems, they felt several difficulties involved in raw judgment, communication problem, lack of energy and time, lack of specific acquaintance and their hurt of mind. In addition, they recognized same difficulty to communicate with the hard child in judging their security and controlling emotional needs. On the other hand, lack of energy and time is one of teaching difficulties in the their basic life habits.