본 논문은 도심 도로에서 line of sight(LOS) 전파 과정의 경로손실을 모델링하기 위해, 경기도 고양시 일산 주변에서 2.4GHz IEEE 802.15.4 무선 채널을 측정하고 분석한 결과를 기술한다. 우리는 도로에 대해 전형적인 경로손실 관계로 PL(dB)=10 · α · log_10(r)+L을 활용하였다. 여기에서, α는 무선 채널에 영향을 미치는 주변 건물을 고려한 경로손실감쇄 지수, r은 도로에서 송수신 거리, 그리고 L은 동적 환경 요인에 따른 추가 손실이다. 측정을 통해 2.5≤α≤3.7과 환경 요인에 따라 범위를 갖는 L을 관측할 수 있었다. 본 논문의 결과는 도심 도로에서 경로손실을 잘 표현할 수 있으며 현재 진행되고 있는 도시 지능화를 위한 무선 센서 네트워크의 설계 및 배치 등의 분야에 활용할 수 있다.In this paper, to model the path-loss characteristics in urban line-of-sight(LOS) propagation, we performed measurements in Ilsan City at frequency 2.4GHz and IEEE 802.15.4. Although path-loss variance for any street was exist, measurements yielded a typical path-loss, PL(dB)=10 · α · log_10(r)+L, where is the street-dependent path-loss coefficient, r is the street length between transceiver and receiver, and L is the additional loss incurred at streets. Path-loss coefficient, derived from a building density over street length on either side, was measured a variation of 2.5≤α≤3.7 in Ilsan City. And, the additional loss L is cause by obstacles that would appear in an actual urban environment such as vehicular traffic, and so on. Our experiments will be useful for the estimation of shadowing area appear in urban environments, and motivate its potential to efficient placement strategies for urban coverage.