본 연구에서는 지금 가장 화두되고 있는 디지털 아트나 인터랙션 디자인을 통한 사용자의 경험(User Experience)에 대한 성찰로부터 인간이 인터랙티브한 작품과의 만남에서 어떤 경험을 하게 되는지 이론적인 틀과 작품의 예를 이용하여 분석하고자 하였다. 인간은 인터랙티브한 작품과의 만남에서 수동적인 체험과 능동적인 행위의 균형 잡힌 소통방식으로 ‘하나의 경험’을 체험하게 되고, 이러한 순간에 흐름체험(Flow)을 하게 된다. 이러한 체험은 단순히 사물을 지각, 인지하여 반응하는 단순한 즉자존재의 지각방식에서 벗어나 ‘의식’이라는 단계를 거치도록 해주며, 인간은 의식의 단계를 통해 기존의 자아가 소멸되고 새로운 자아가 다시 태어남으로서 환경과의 구분을 유지하는 자생성(Autopoiesis)을 갖게 된다. 그리고 소멸과 탄생의 과정에서 인간은 리미널리티(Liminality)영역, 즉 의식의 영역을 거치게 된다. 본 논문에서는 인간의 지각, 인지, 반응과 태도의 소통방식을 발전시켜 인터랙션 작품을 마주하게 될 때 이루어지는 과정을 개념도를 들어 설명하였다. 그리고 이를 위해 빅터 터너의 리미널리티를 중심으로 삼고, 니클라스 루먼의 체계이론과 존 듀이의 하나의 경험, 칙센트미하이의 흐름체험(Flow)의 개념을 이용하였다.In this study, we tried to analyze how users get an experience when they have interaction with digital design or interactive art work by several theoretical approaches and couple of samples of art and design. Human being could have an experience which is limited by all the causes that interfere with perception of the relations between undergoing and doing, and every successive part flows freely in such experience. When we meet this experience, a 'consciousness' stage becomes added in a process of stimulus-response, while simple object, or being-in-itself (être-en-soi) doesn't have. The existing self becomes extinct and new self becomes born to have an "Autopoiesis" which sustain the difference from environment and he or she gets through the stage of consciousness that has liminal features. In this study, we tried to explain the meaning of an experience human being meets in a process of communication that contains perception, cognition, response and attitude by conceptual diagram, especially when he or she have an interaction with digital design or interactive art work. To do this, we used sevral concepts such as 'System' by Niklas Luhmann, 'Flow' by Mihaly Csikszentmihalyi, 'An experience' by John Dewey, and 'Liminality' by Victor Turner.