본 연구는 로봇기반교육이 유아교육기관과 교사에게 미치는 영향력을 조사하고자 하였다. 본 연구는 2010년 12월 1일부터 2011년 4월 30일까지 진행되었으며, 설문조사 방법으로 시행되었다. 로봇기반교육지원단에서 선정한 표본 유치원 310개 기관 중 설문에 동의한 271기관과 교사에게 전자설문지 방식으로 배부하였다. 설문조사 결과를 통해 영향력의 정도를 분석하고, 변인에 따른 영향력의 차이는 일원변량분석, t-검증으로 분석하였다. 연구결과에 의하면, 로봇기반교육이 기관에 미치는 영향은 교육환경과 교육과정의 2개 영역에서 보다 긍정적으로 나타났고, 운영관리 영역은 상대적으로 낮은 평가가 나왔다. 또한, 로봇기반교육이 교사에게 미치는 영향력은 교사전문성 신장, 교수·학습방법지원, 일과운영지원 등이 높게 나타났으며, 평가 및 관리지원, 교육계획지원상대적으로 낮게 나타났다.This study examines the influence of R-Learning based education on a kindergarten and kindergarten teacher. It was conducted from December 1st, 2010 to April 30th, 2011 by adopting a survey method. The researcher distributed 271 electronic questionnaires from samples of 310 kindergartens selected by R-Learning Development, Promotion, & Support to the kindergartens and kindergarten teachers who agreed to the participation of this study. Collected data were analyzed by a One-Way Analysis and t-Test to examine the influence and difference of R-Learning education on kindergartens and kindergarten teachers. Brief results for this study are as follows. First, R-Learning based education positively influenced kindergartens, specifically in the area of educational environment and curriculum. Negative influence was observed in the area of administration and management. Second, R-Learning based education positively influenced kindergarten teachers, specifically in the area of teacher professional development, teaching and learning support, and administration and management. Negative influence was observed in the area of evaluation and administrative support and educational planning support.