최근 한국의 7개 여자대학교 모두는 여성 인재 배출과 사회 전 영역에서 남성과의 동등한 경쟁 등을 명분으로 ROTC 신설을 신청한 바 있다. 그 가운데 2011년 올해까지 선정된 학교는 두 곳이며, 이 과정을 언론들은 여대 간의 ‘출혈경쟁’으로 묘사했다. 필자는 여자대학교들의 ROTC 신설 경쟁을 비판적으로 보면서 거대화, 시장화, 군사화 되어 가는 남성중심적 남녀공학대학교의 패러다임과 유사한 틀 안에서 남녀공학대학교와 경쟁하고자 하는 한국 여자대학교의 존재 이유를 묻고자 한다. 남녀공학과 ‘다른’ 패러다임과 ‘다른’ 방식의 경쟁력 키우기를 상상하고 실천하지 않는다면, 여성에게도 남성과 똑같은 교육의 기회가 주어진 한국 사회에서 여자대학교는 왜 존재해야 하는가 라고 묻는다. 한국의 여자대학교가 남녀공학대학과의 ‘다른’ 지점을 만들기 위해 필자는 미국의 여자대학교들이 남녀공학 종합대학교들과 경쟁하지 않으면서도 경쟁력을 키워가고 있는 점에 주목해야 한다고 주장한다. 그것은 여자대학교가 여성주의적 시각에서의 ‘여성’ 정체성을 부각시키고, 여성주의적인 사회적 개입을 교육과정 속에 투영하는 것이라고 본다.Recently seven Korean women’s colleges all applied to establish ROTC departments on campus. Since in Korea most men are conscripted in their early 20s, while women are not, discrimination against women in society has tended to be taken for granted. In this vein, such moves on the part of women’s colleges' seem to be attempts to overcome discrimination against women for not having served in the army. The author insists, however, that education in women’s colleges has to be planned according to different paradigms and from perspectives different from those of co-ed colleges. Given that Korean co-ed colleges have been geared toward market-oriented education under the name of globalization, making themselves elite-labor-producing “factories” for the sake of industry where principles of militarism pervade, women's colleges should think and act differently rather than following in footsteps of co-ed colleges by sending women to ROTC. Education in women's colleges based on gender identity and feminism is necessary, if Korean women's colleges want to answer the question "Why in women's colleges?" in the era of equal opportunity. The Sisters' strategy of being competitive by making their gender identity clear and not by competing with co-ed colleges is something from which Korean women's colleges can learn. Being competitive without competing is possible as seen in The Sisters of the U.S.