본 연구에서는 다수의 공적개발원조 수혜국들을 대상으로 원조수혜의 이유에 대한 분석을 실시한다. 원조수혜의 이유들에 대해 이론적으로 논의한 후 경험적 분석을 통해 현실에서도 원조수혜의 이유들이 원조수혜국들의 원조수혜에 영향을 주는가를 분석한다. 이때 본 연구가 특히 관심을 갖는 원조수혜의 이유는 ‘원조수혜국의 열악한(bad) 거버넌스’이다. 그동안 원조수혜국의 열악한 거버넌스 개선은 원조수혜국들이 원조공여국가들로부터 원조를 제공받는 이유들 중 하나로 언급되어 왔다는 점에서, 그것이 경험적 분석에서도 유의미하게 나타나는지를 분석하고자 하는 것이다. 여기서 특별히 중점적으로 살펴볼 것은, 1990년대 후반 이후 원조수혜국들의 원조수혜의 이유가 ‘이행조건으로써 거버넌스 개선’에서 ‘선택조건으로써 거버넌스 개선’으로 강조점이 변화되었다는 점에서, 경험적 분석에서도 과연 그러한 변화가 나타나고 있는가에 대해 분석하는 것이다. 분석결과는 공적개발원조 활동에 대한 이론적 시사점과 OECD/DAC 회원국인 된 우리나라의 공적개발원조 정책에 유용한 함의를 제공해준다.There are a lot of reasons why donor countries give aid to poor and developing countries. Bad governance in recipient countries has been considered as one of the factors disturbing development or poverty reduction. On this account, OECD Development Assistance Committee donors have been trying to improve governance through official development assistance. To put it concretely, the improvement of poor governance in recipient countries had been required as a “conditionality” until the late 1990s, and has been emphasized as a “selectivity” for aid since then. The purpose of this study is to research and test the change by using statistical methods. The results offer useful information and implications in terms of theoretical study and foreign aid policy, in particular, in the situation that South Korea became the 24th member of the OECD Development Assistance Committee.