본 연구는 제주 성산-전남 장흥간 이어진 뱃길과 항구의 관광자원화를 통한 해양관광지 개발에 주안점을 두고서 연구를 진행하였다. 뱃길 이용객 증가와 지역발전 견인의 영향으로 인근 지자체의 적극적인 경쟁참여가 있지만, 두 지역간 경쟁력 확보와 지속가능한 관광산업 성장을 위한 다각적인 발전방안 마련이 요구되는 시점이다. 정책 제언으로 제시된 결과로는 사업재원마련, 해양중심의 산업별 복·융합 통한 신산업 영역 개척, 여객터미널의 다기능화, 공동프로모션, 지역간 연계 관광상품개발, 신규 해양매력물 도입 등을 제시하고 있다. 추후 단계별 시행계획 위한 로드맵 작성과 지속적인 관광지화에 따른 후속연구가 요구된다.This paper outlines and discusses the development of marine tourist destination with orange cruise line and the ports of Noryuk, Jangheung, and Seongsan, Jeju. A new high-speed ferry to Jeju has changed that paradigm. The ferry cuts down the journey from the time and money to less than two hours and low costs. Several regions are trying to follow this success scenario because its impacts are unexpectable in regional society. Its purpose aims to identify the development of marine tourist destination with two areas, Seongsan and Jangheung. Several suggestions are mentioned such as making fund, new development area between undeveloped field and regional-based industry, multi-complex port with various functions, win- win promotions between two regions to gain tourism competitiveness, cooperation with other tourism resources for gaining synergy effect, and new marine attractions to attract marine tourists and potential visitors. The future research should focus on the guideline about successful model that may be useful in applying the vitality concept in regional tourism planning.