본 연구는 D고등학교 학교경영컨설팅 운영 사례를 정리하고 학교경영컨설팅 기법으로 시스템다이내믹스의 활용 가능성을 탐색하였다. 본 연구자들은 2011년 4월부터 6월까지 D고등학교 학교경영컨설팅을 수행하였으며 의뢰문제의 원인 탐색을 위해 설문조사, 관찰 및 면담을 활용하였다. 수집된 자료를 토대로 전문가 협의회를 거쳐 의뢰문제와 관련한 원인 및 대안탐색을 위해 인과지도(Causal Loop Diagram)와 SFD 흐름도(Stock/Flow Diagram)를 작성하였고 컴퓨터 시뮬레이션을 수행하였다.
학교조직진단과정에서 시스템다이내믹스 접근은 학교조직의 구조적인 문제를 형상화·도형화하여 문제의 원인을 파악하고 대안을 탐색할 수 있기 때문에 구성원들의 조직행동에 대한 이해를 높일 수 있다. 또한, 의뢰인에게 학교조직의 구조적인 문제에 대한 인식과 조직학습의 기회를 제공할 수 있고 학교컨설턴트에게 학교조직의 문제를 객관적으로 표현하고 설명할 수 있는 유용한 방법론이라는 점에서 학교경영컨설팅 기법으로 활용 가능성이 높다.This study was performed for the purpose of improving chances using System Dynamics in School Consulting. In oder to explore the possibilities of using System Dynamics, the researchers performed survey, interview and observation for students, teachers, preliminary students and parents from April to June in 2011, analysed the causes of D high school's problems and searched alternatives in view of circular feedback system. The results of performing School Consulting in D high school using System Dynamics revealed feedback loops between juvenile delinquents and teacher's tasks, dynamic changes of the number of juvenile delinquents influenced by teacher's guidances. The findings indicate that an approach of System Dynamics in School Organization Diagnosis can help those who related to School Consulting in view of objective rather than existing diagnosis method. In addition, that approach can provide clients with an opportunity of learning as their school's structural problems.