스마트폰이 모바일 인터넷 대중화 시대를 열어가면서 각종 모바일 기기를 통해 정보를 생산, 유통하고 소비하며, 일하고, 소통하고, 놀이를 즐기는 새로운 라이프스타일을 추구하는 사람들이 점차 증가하고 있다. 특히 2009년 12월 국내에 출시된 아이폰은 통화 중심의 휴대폰 시대에서 ‘손안의 PC’ 시대를 열었으며, 최첨단 IT와 융합되면서 이제 휴대폰에서도 다양한 애플리케이션을 구동함으로써 제2의 인터넷 혁명의 주역이 되었다. 과거와 달리 소비자는 능동적인 주체로서 적극적으로 매체나 정보를 받아들이고 반응하며 그들의 취향이나 욕구, 라이프스타일 등이 반영된 주관성의 구조인 스키마타(schemata)를 이해하는 것이 무엇보다 중요하다. 본 연구의 목적은 스마트폰 이용자의 이용동기와 만족을 살펴봄으로써 주관성의 요인(Q factor)을 발견하여 궁극적으로 그들의 소비행위를 이해하고 예측하는데 있다. 연구 결과 ‘애플리케이션 이용자’, ‘사회적 매체 이용자’, ‘또 다른 휴대폰 이용자’, ‘이익 추구자’라는 4개의 유형이 발견되었다.The purpose of the study is to identify the Q factors that compose the schemata among a new mobile phone, 'iPhone', users in Korea. As the Smartphone opened a new era of Internet recently, people who produce and diffuse information, and communicate with the device has been sharply increasing. Particularly, the 'iPhone' that was launched in December, 2009 has brought about so-called the handheld PC period. Equipped with the high-end information technology, the 'iPhone' has played the leading role by employing the various application programs. Unlike the previous mobile phone users, the 'iPhone' users become more active in their using this new device. 33 Q sorts conducted by 25 P samples produced 4 distinct factors: the Application User, the Social Media User, the Mere Cell Phone User, and the Benefit Seeker.