아산시의 관광은 시간 소비형 실버관광객들에 의해 주도되고 있는 가운데, 관광시장의 다각화를 추구하기 위해 보다 차별화된 관광 이미지 구성을 위한 노력의 필요성이 제기되고 있다. 이러한 시점에서 본 연구에서는 아산시의 이미지를 구성하고 있는 인지적 이미지, 정서적 이미지, 전반적 이미지는 어떠한 영향 관계를 나타내는지 조사하였다. 분석결과 아산시의 인지적 이미지는 6개 유형으로 구분되었으며, 이러한 인지적 이미지는 정서적 이미지와 전반적 이미지에 부분적으로 정(+)의 영향을 미치며, 정서적 이미지는 전반적 이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 인지적 이미지와 전반적 이미지 관계에서 정서적 이미지가 부분적인 완전매개 역할을 수행하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 바탕으로 몇 가지 시사점을 제시하였다.In recent years Asan tourism has been mainly led by elderly tourists. In the mean time, the need for diversifying tourism services has been brought in as well in order to make a distinctive tourism image for Asan. The purpose of this study is to examine the relationship of three types of images: cognitive image, affective image and the overall image of Asan. The findings of this study identify six cognitive image types and these factors partly have a positive influence on both affective image and overall image. Affective image has a positive influence on overall image. Furthermore, the affective image partly has a perfect mediating effect on the relationship between cognitive image and overall image. The results suggest several managerial implications.